Med musikken til You Only Live Twice fortsatte John Barry sin stribe af formidable Bond-scores, der også skulle inkludere det efterfølgende score til On Her Majesty’s Secret Service. You Only Live Twice byder på én af Barrys bedste Bond-sange, én af de mest berømte cues fra hele serien og en røvfuld forrygende suspense- og actionmusik.
Endnu engang forankrede John Barry musikken omkring det centrale tema, hvortil kommer diverse mindre temaer og motiver – nye såvel som gamle. Rigtig meget af scoret er bygget op omkring filmens hovedtema og titelmelodi, “You Only Live Twice” (nr. 1), som Barry får utrolig meget ud af.
Helt tilbage fra From Russia With Love (som han ikke engang komponerede hovedtemaet til) var Barry enormt dygtig til at variere og omarbejde sine hovedtemaer, så de kunne indgå i en stribe forskellige stemningsmæssige sammenhænge i løbet af filmen.
Det kræver ikke alene en god komponist at være i stand til at arbejde så effektivt og opfindsomt med sine temaer; det kræver også, at man komponerer et virkeligt godt tema fra begyndelsen af, og det er stort set alle Barrys Bond-scores gode eksempler på – nogle naturligvis bedre end andre.
På scoret til You Only Live Twice danner hovedtemaet baggrund for særdeles mange variationer, selv om temaet i udgangspunktet er skrevet til en ballade. For første gang komponerede Barry nemlig filmens titelmelodi som en regulær ballade, som blev fremført af ét af tidens hotteste navne, Nancy Sinatra. På trods af den markant blødere tone i forhold til de bragende titelsange fra både Goldfinger og Thunderball, er “You Only Live Twice” en absolut fremragende Bond-sang, der altså også er bygget op omkring et fremragende tema.
Barry undgik at gå i den fælde at gøre temaet overdrevet asiatisk i sit udtryk, og nøjedes i stedet med at bruge en for vestlige ører lidt uvant melodiprogression, primært baseret på halvtoner, der forlener temaet med en afsmag af Asien uden at det bliver for fremmedartet. I stedet er det gennem instrumenteringen, at Barry skruede op og ned for den etniske flavour i temaet.
Et par gode eksempler på, hvordan Barry varierede tonen i temaet er “Fight at Kobe Dock” (første del af nr. 3) og “Aki, Tiger and Osato” (nr. 14), hvor temaet bliver brugt i en langt mere blæserorienteret udgave. Det er ikke helt nok til at gøre temaet så aggressivt som f.eks. “Goldfinger”- og “Thunderball”-temaerne, men det er lidt derhenad.
Faktisk var den nu kendte udgave af “You Only Live Twice” ikke det første udkast til sangen. Måske for at undgå den samme situation, han endte i på Thunderball (hvor hans første titelmelodi blev forkastet, så han måtte komponere både en ny titelsang og en hel del nye cues i sidste øjeblik), indspillede Barry sit første udkast til titelsangen i særdeles god tid, nemlig i januar 1966.
Sangen, der adskiller sig markant fra Nancy Sinatra-udgaven, blev indspillet med Julie Rogers og kan bl.a. høres på YouTube, men er også udkommet på James Bond 30th Anniversary-albummet. Hvis man kender sangen og hører godt efter i filmen, kan man faktisk høre brudstykker af den vragede sangs tema i scoret, og sangen er faktisk slet ikke ringe, selv om den efter min mening ikke er nær så god som den endelige sang med Nancy Sinatra på vokal.
Endnu en anderledes (faktisk radikalt anderledes) version af titelsangen blev fundet i RCA’s arkiver i begyndelsen af 1990’erne, denne sunget af Lorraine Chandler (kan også høres på YouTube), men det lyder ikke som om, John Barry havde noget med den at gøre. Derudover er sangen ekstremt svær at finde information om, så den har formentlig aldrig været under seriøs overvejelse som titelsang.
Selv om temaet fra “You Only Live Twice” udgør kernen i scoret, er det ikke nær så dominerede som “Goldfinger”-temaet f.eks. var på Goldfinger-scoret, og man kan sagtens argumentere for, at You Only Live Twice er lige så tematisk varieret som Thunderball-scoret, der ellers nød godt af, at Barry endte med at komponere to hovedtemaer.
Foruden selve “You Only Live Twice”-temaet er der nemlig adskillige andre temaer og motiver i musikken. Af disse er det bedste kendte tema uden tvivl det, der første gang høres i “Capsule in Space” (nr. 2), og som nok er ét af de mest berømte cues fra hele serien.
Det er et langsomt tema, der indleder med piano og strygere, inden blæserne kommer ind og bygger op til klimaks. Tempoet og temaets repetitive struktur gør det særdeles truende og effektivt, samtidig med at det også på glimrende vis understreger verdensrummets uendelighed. Det er et ganske formidabelt tema, der i øvrigt blev kærligt imiteret af Michael Giacchino på hans fine score til The Incredibles fra 2004 (som oprindelig skulle have haft musik af, ja, John Barry).
“Space March”, som temaet også er kendt som, indgår i adskillige cues på albummet, og ligesom hovedtemaet varierer Barry det også på forskellig vis – et fint eksempel høres i “Countdown for Blofeld” (nr. 10).
Endnu et nyt tema høres i “The Death of Aki” (nr. 6). Dette smukke romantiske tema, der også dukker op flere gange, er langt mere japansk i sit udtryk, både på grund af melodien og instrumenteringen. I øvrigt udvikler “The Death of Aki” sig til ét af de fineste dramatiske og tragiske cues, Barry komponerede til en Bond-film . For så vidt er der intet til hinder for, at cuet kunne komme fra en såkaldt “seriøs” film. Det er både smukt og rørende – og så vidner det ikke bare om Barrys evner, men også om hans integritet som komponist: I stedet for at gemme så smuk musik til en anden type film, tager Barry Bond-universet seriøst og yder sit bedste.
Foruden de tre fuldt udviklede nye temaer – “You Only Live Twice”, “Space March” og kærlighedstemaet fra “The Death of Aki” – er der desuden nogle nye motiver, bl.a. et par fine suspensemotiver i “Tanaka’s World” (nr. 4) og “James Bond – Astronaut?” (nr. 9) samt et glimrende actionmotiv i “A Drop in the Ocean” (nr. 5).
Vi hører naturligvis også det centrale Bond-hovedtema igen. Som altid dukker det op i sin fuldt udviklede form under indledningens “gunbarrel”-sekvens, men derudover bruger Barry det generelt mere subtilt i sit underscore, og det virker glimrende: Vi har ikke altid brug for hele temaet til at markere, at Bond gør noget heroisk. Et eksempel er indledningen af “Bond Averts World War Three” (nr. 11) eller i sidste tredjedel af det lange bonustrack “James Bond in Japan” (nr. 13).
Også Barrys eget “007”-tema dukker op igen, mest prominent i “Little Nellie” (nr. 15), hvor vi hører temaet i sin fuldt udviklede form. Men også “007”-temaet bruger Barry mange steder mere subtilt, hvor han bl.a. nøjes med at citere de indledende toner og percussion, f.eks. i “A Drop in the Ocean”.
Som flere af de andre Bond-scores, vi har haft under luppen her på Planet Pulp, er EMI’s 2003-udgave af You Only Live Twice betydeligt udvidet i forhold til det oprindelige album. De sidste syv tracks er alle bonusnumre, der aldrig tidligere har været udgivet – i alt næsten 33 minutter. Det er ærgerligt, at producerne ikke har kunnet placere de nye tracks på de korrekte steder på albummet, og ekstra ærgerligt, at to af dem er meget lange, henholdsvis over 10 og 7 minutter.
Som album havde You Only Live Twice vundet ved at bonusnumrene lå i den korrekte rækkefølge i stedet for bare som en blok til sidst, men nu til dags er det et mindre problem, fordi de fleste bare kan lave deres egen playliste ud af albummet. Og det ændrer intet ved musikkens kvalitet, som er i absolut topklasse. Det er bare ærgerligt, at det skal være nødvendigt selv at fiksfakse for at få den bedste lytteoplevelse. Men nu brokker jeg mig vist bare for at brokke mig.
Det korte af det lange er, at vi i You Only Live Twice har endnu en filmmusikklassiker fra John Barrys hånd, der ganske som alle mandens foregående scores i serien, bør stå på hylden hos enhver seriøs filmmusikfan.
Nummerliste:
1. You Only Live Twice (Vocal sung by Nancy Sinatra) (2:46)
2. Capsule in Space (2:42)
3. Fight at Kobe Dock – Helga (4:01)
4. Tanaka’s World (2:05)
5. A Drop in the Ocean (2:58)
6. The Death of Aki (4:20)
7. Mountains and Sunsets (3:10)
8. The Wedding (2:46)
9. James Bond – Astronaut? (3:30)
10. Countdown for Blofeld (2:37)
11. Bond Averts World War Three (2:18)
12. You Only Live Twice – End Title (Vocal sung by Nancy Sinatra) (3:33)
Previously unreleased bonus tracks:
13. James Bond in Japan (10:41)
14. Aki, Tiger and Osato (5:43)
15. Little Nellie (3:45)
16. Soviet Capsule (2:06)
17. Spectre and Village (3:46)
18. James Bond – Ninja (7:06)
19. Twice is the Only Way to Live (2:48)
Total spilletid: 72:41
Anmeldt i nr. 77 | 13/03/2012
Stikord: James Bond
Det er blevet oktober, og her på Planet Pulp har vi en virkelig god idé…
Den første film, der lader de to ikoniske monstre fra Alien- og Predator-filmserierne mødes, er…
Det længe ventede gensyn med Beetlejuice og det bizarre efterliv er heldigvis en fornøjelig oplevelse.…
"Nej. Tingesten kunne måske nok spille et nummer på gehør efter en enkelt gang, men…
Hvis man er genrefan og samtidig er med på beatet i denne weekend, så er…
Tim Burtons anden film hører stadig til blandt hans mest seværdige, med dens unikke blanding…