Tyler løftede imidlertid opgaven flot, og selv om hans fine score på ingen måde kunne redde filmen, kan det konstateres, at Tylers Timeline-score som helhed betragtet faktisk er mere fornøjeligt end det, Goldsmith havde komponeret!
De to komponisters tilgang til projektet mindede ellers i høj grad om hinanden. Begge komponerede store symfoniske scores krydret med lidt electronica, og i begge scores er det actionmaterialet, der er i højsædet.
Tylers score har imidlertid den store fordel, at det har en række gode temaer, hvor der i Goldsmiths score nærmere var tale om motiver – på nær det fine og fuldt udviklede kærlighedstema.
I “Main Title” præsenterer Tyler os for det første af scorets temaer – et bastant, rytmisk og pågående actiontema. Det er ikke det mest veludviklede tema, men dog betydeligt mere udviklet end det primære actionmotiv i Goldsmiths score.
Det bedst udviklede af actiontemaerne får vi første gang at høre i “Battle of La Roque” (nr. 3) efter en længere opbygning i det umiddelbart foregående cue “Galvanize the Troops”. Dette tema er både heroisk og passende episk, og i “Battle of La Roque” leder det videre til noget af scorets bedste og mest oplagte actionmusik, der i øvrigt i store træk gentages senere i “Storming the Castle” (nr. 12).
Endnu et episk tema introduceres i det desværre meget korte cue “Battalion” (nr. 5), og det effektive actioncue “1357 France” (nr. 6) indeholder sit eget særdeles brutale actionmotiv. Generelt kan det siges om actionmusikken på Timeline-scoret, at det er ganske voldsomt, med rigelige mængder percussion og tryk på blæsersektionen. Good stuff!
Næsten endnu bedre end det ellers rigelige actionmateriale er Tylers suspensecues, og det er i virkeligheden her, at den væsentligste forskel på Goldsmiths og Tylers scores findes.
Når Goldsmith for alvor rullede sig ud i actionafdelingen, kunne meget få andre komponister følge med, og actionmaterialet på på Goldsmiths score er også bedre end på Tylers. Til gengæld er Tylers atmosfæriske cues og suspensecues generelt langt bedre end de tilsvarende på Goldsmith-scoret.
“Enter the Wormhole” (nr. 7) er et glimrende stemningsopbyggende cue, der inkorporerer nogle lette synthbeats for at sætte scenen i nutiden. I samme genre har vi “Transcription Errors” (nr. 11), mens “Mysterioso” (nr. 15) er et glimrende suspensecue, der langsomt bygger op mod en actionpræget afslutning.
Sådanne cues er der faktisk adskillige af (det effektivt rytmiske “Descent”, nr. 18, må også nævnes), og i kombination med den veloplagte actionmusik, gør de Tylers Timeline-score til en både underholdende, varierende og tilfredsstillende lytteoplevelse.
Endelig må det nævnes, at Tyler – ganske som Goldsmith – også komponerede et attraktivt kærlighedstema, der bl.a. høres i “Lady Claire and Marek” (nr. 9). Om man foretrækker Goldsmiths eller Tylers kærlighedstema er en smagssag, men det bør rettelig nævnes, at Tylers tema faktisk minder en hel del om noget, Goldsmith kunne have komponeret!
Timeline er helt tydeligt musik af en ung komponist, der trækker på alle hidtidige erfaringer og virkelig spiller med musklerne, særligt i den flotte og bombastiske actionmusik.
Den tilgang gav pote, for efter 2003 kom der for alvor gang i Tylers karriere. Han havde komponeret filmmusik siden slutningen af 1990’erne, men 2003 var klart Tylers gennembrudsår, og i dag kan han skrive titler som Expendables-serien (2010, 2012, 2014), Iron Man 3 (2013) og Avengers: Age of Ultron (2015) på cv’et.
Timeline er dermed et relativt tidligt score i karrieren, men på ingen måde dårligere af den grund, og selvom Timeline ikke vil gå over i filmhistorien som et stort filmscore, så er det ikke desto mindre effektivt og hamrende underholdende.
Nummerliste:
1. Main Title (2:15)
2. Galvanize the Troops (0:45)
3. Battle of La Roque (4:16)
4. Troops in the Fog (1:39)
5. Battalion (0:49)
6. 1357 France (2:55)
7. Enter the Wormhole (2:49)
8. Timeline (1:30)
9. Lady Claire and Marek (1:39)
10. Night Arrows (2:53)
11. Transcription Errors (2:05)
12. Storming the Castle (4:13)
13. Battlefield Revealed (1:08)
14. Interruptus (2:52)
15. Mysterioso (2:47)
16. Eternal (2:25)
17. Village Burned (1:19)
18. Descent (2:44)
19. History Will Change (2:12)
20. Past and Present (2:23)
Total spilletid: 45:38
Anmeldt i nr. 121 | 13/11/2015
Det er blevet oktober, og her på Planet Pulp har vi en virkelig god idé…
Den første film, der lader de to ikoniske monstre fra Alien- og Predator-filmserierne mødes, er…
Det længe ventede gensyn med Beetlejuice og det bizarre efterliv er heldigvis en fornøjelig oplevelse.…
"Nej. Tingesten kunne måske nok spille et nummer på gehør efter en enkelt gang, men…
Hvis man er genrefan og samtidig er med på beatet i denne weekend, så er…
Tim Burtons anden film hører stadig til blandt hans mest seværdige, med dens unikke blanding…