Categories: Film

Things to Come

Science fiction-visionerne på film fra 1920’erne og 1930’erne var ofte både vildt optimistiske på teknologiens vegne, samtidig med, at de tydeligvis var et produkt af den tid, de var lavet i.

I år skriver vi 2017, men her, 16 år senere, har vi endnu ikke nået de opsigtsvækkende fremtidsvisioner fra Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey (1968). Vi har ikke gjort Månen til en rumbase, og vi har heller ikke haft rumrejser mod Jupiter. Øv!

Den gamle science fiction-film Things to Come (1936) (dansk: Krigen der kommer), som vi ser på her, er også fyldt med fremtidsvisioner, der i dag virker som den rene fantasi snarere end en mulig kommende virkelighed.

Filmen bygger på romanen The Shape of Things to Come af den legendariske science fiction-forfatter H.G. Wells, som også har stået for filmmanuskriptet.

En anden science fiction-legende, forfatteren Arthur C. Clarke, viste i øvrigt Kubrick filmen som et eksempel på datidens forsøg på at skabe en realistisk science fiction film, mens de lavede 2001: A Space Odyssey. Angiveligt skulle Kubrick dog have hadet Things to Come!

Fremtidsvisioner fra gamle dage

Vi skriver 1940. I den hyggelige engelske by Everytown er det juleaften, men der meldes nyt om en kommende krig.

Det bekymrer forretningsmanden John Calbal (Raymond Massey), og det spolerer juleglæden for ham trods muntre ord fra hans optimistiske ven Pippa Passworthy (Edward Chapman) om, at det hele bliver godt igen. Men selvsamme aften bliver Everytown udsat for luftbombardement.

Krigen er brudt ud, og som den skrider frem, bliver menneskehedens fremtid mørkere. Dog er der håb forude.

Ovenpå ruinerne af Everytown prøver menneskeheden i fremtiden at skabe civilisation på ny med en futuristisk paradis-by med prægtige flyvemaskiner, og man har planer om at lande på Månen! Men hvor længe kan freden og håbet bevares inden en ny krig bryder løs…

Som at se lang montage tilsat papfigurer

Strukturen i Things to Come er meget episodisk. Der springes frem i høj hastighed gennem et århundrede, og det går hårdt ud over opbygningen af de mange figurer.

De fungerer mere som koncepter end egentlige personer, man kommer tæt på. Mere vægt på dem havde gjort dramaet meget mere interessant. I stedet er idéerne i centrum, og det bliver brugt i dialogen, der ind imellem halter noget i det stive skuespil.

Udviklingen af menneskehedens fremtid bliver vist i mange korte montager, der vækker mindelser om den russiske filmmager Sergei Eisensteins montageteknik fra hans filmklassikere Panserkrydseren Potemkin (1925) og Oktober (1928).

Dem i Things to Come er dog ikke nær så dynamiske og levende som i de nævnte Eisenstein-mesterværker. Undervejs i Things to Come kommer løbende rulletekster, der kort forklarer tidens gang i Everytown. Det er som at se crawl-tekster fra Star Wars-film. Til gengæld er Arthur Bliss’ bombatiske musik med til at give Things to Come noget tiltrængt energi.

Den virkelige stjerne i filmen er scenografen Vincent Korda. Hans kulisser er fantastiske at se på, lige fra den krigshærgende Everytown til fremtidens udgave af selvsamme by. Alt sammen realiseret som en kombination af både kulisser, locations og miniaturemodeller. I dette tilfælde tager baggrunden alt fokus fra det i forgrunden!

En film der er værd at udforske trods mangler

Things to Come er bestemt ikke et mesterværk. Dertil er filmen alt for tung i sit pompøse melodrama, men de spændende, smukke billeder er en formildende faktor.

Titel: Things to Come
Dansk titel: Krigen der kommer
Instruktør: William Cameron Menzies
Manuskript: H.G. Wells efter hans egen roman The Shape of Things to Come
Cast: Raymond Massey (John Cabal), Edward Chapman (Pippa Passworthy), Ralph Richardson (The Boss), Margaretta Scott (Roxana), Cedric Hardwicke (Theotocopulos), Maurice Braddell (Dr. Harding), Sophie Stewart (Mrs. Cabal), Derrick De Marney (Richard Gordon), Ann Todd (Mary Gordon), Pearl Argyle (Catherine Cabal)
Foto: Georges Périnal
Klip: Charles Crichton, Francis D. Lyon
Musik: Arthur Bliss
Spilletid: 93 minutter
Aspect ratio: 1.37:1
Sprog: Engelsk
Produktionsland, år: England, 1936
Produktionsselskaber: London Film Productions

Anmeldt i nr. 145 | 13/11/2017

Stikord: Fremtiden

Michael Lillegaard Larsen

Michael Larsen. Michael er 27 år gammel, bor i Ørbæk på Fyn og har en baggrund som webintegrator. Han har tidligere skrevet for onlinemagasinerne Connery.dk og OnFilm.dk. Michael er tosset med film, filmmusik, tegneserier og bøger, og han elsker at skrive om det for andre nørder som sig selv.

Share
Published by
Michael Lillegaard Larsen

Recent Posts

Leder og indhold – 13. oktober 2024

Det er blevet oktober, og her på Planet Pulp har vi en virkelig god idé…

3 uger ago

Alien vs. Predator

Den første film, der lader de to ikoniske monstre fra Alien- og Predator-filmserierne mødes, er…

3 uger ago

Beetlejuice Beetlejuice

Det længe ventede gensyn med Beetlejuice og det bizarre efterliv er heldigvis en fornøjelig oplevelse.…

3 uger ago

Metallicus

"Nej. Tingesten kunne måske nok spille et nummer på gehør efter en enkelt gang, men…

3 uger ago

Leder og indhold – 13. september 2024

Hvis man er genrefan og samtidig er med på beatet i denne weekend, så er…

2 måneder ago

Beetlejuice

Tim Burtons anden film hører stadig til blandt hans mest seværdige, med dens unikke blanding…

2 måneder ago