Categories: Tegneserier

The Red Seas 1: Under the Banner of King Death

Vi har vel alle lov at være heldige en gang imellem, og man må så sandelig sige, at 2000 AD-magasinet var heldige med deres timing, da de søsatte deres piratserie The Red Seas i prog nr. 1313.

Første del blev udsendt den 16. oktober 2002, og under et år senere havde Gore Verbinskis Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003) premiere i Disneyland. Der var dermed pludseligt åbnet op for et helt nyt læsermarked til 2000 AD, såfremt The Red Seas kunne bide sig fast som tilbagevendende serie.

Det er vel faktisk lykkes, for til dato er det blevet til fire afsluttede pirathistorier, og intet tyder på, at seriens makkerpar – tegneren Steve Yeowell og forfatteren Ian Edginton – har tænkt sig at indstille produktionen. De første tre historier er nu blevet samlet og genudgivet som Under the Banner of King Death, hvilket helt sikkert bør glæde alle sørøverentusiaster.

Arketypisk

Der skal nemlig ikke være nogen tvivl om, at The Red Seas er en piratserie lige efter bogen. Den trækker på præcis de samme inspirationskilder som Pirates of the Caribbean, og var det ikke fordi serien rent faktisk var blevet udsendt før filmen, ville det lugte langt væk af rip-off. Hvor utroligt det end lyder, så var The Red Seas imidlertid først på markedet, og et lille handlingsreferat gør det ikke mindre bemærkelsesværdigt.

Handlingen er naturligvis henlagt til 1700-tallets caribiske øhav, hvor den tidligere engelske marineofficer Jack Dancer nu gør livet surt for alle de sværtlastede handelsskibe, der krydser de azurblå bølger. Dancer forlod den engelske flåde efter at have anstiftet til et helt retfærdigt mytteri, og de matroser, der dengang sluttede sig til ham, står stadig i kaptajn Dancers sold. De er dog blevet til mere end bare matroser; de er blevet Jack Dancers venner, og i bedste “Robin Hood og hans gæve svende”-stil drager de storgrinende fra den ene halsbrækkende episode til den anden.

Som sådan er der ikke så meget nyt under solen. Vi kender det arketypiske persongalleri på forhånd, og Dancer synes da også modelleret ret nøjagtigt over Errol Flynn i den storslåede piratklassiker The Sea Hawk (1940). Nogen helt præcis gentagelse af de gamle klichéer er serien dog ikke.

Yeowell, der generelt holder sig til en naturalistisk, klassisk streg, har forsynet Dancers pirater med et vildt, næsten punket look, med piercinger en masse og tatoveringer over hele kroppen. Det gør serien genkendelig, men samtidig også fremmedartet på samme tid, for man er rent faktisk indledningsvist helt i tvivl om, hvilken tidsperiode, vi befinder os i, og om serien i det hele taget udspiller sig på Jorden. Den slags får man imidlertid hurtigt svar på, og i stedet er der andre ting, som påkalder sig opmærksomhed.

Okkult piratserie

Selve Ian Edgintons pitch af serien til Rebellion var nemlig at lave et helt nyt take på den gammelkendte sword and sorcery-genre – et take, der skulle være klinisk renset for barbarer, og alt hvad der ellers klæber til genren. I stedet skulle det være en fantasy-piratserie og ikke nok med det; det skulle være en okkult piratserie!

Dermed spiller okkultisme og dæmoniske kræfter en helt central rolle i alle seriens historier, og ironisk nok bringer det faktisk The Red Seas tættere på Pirates of the Caribbean end de gamle travere med navne som Flynn, Yul Brynner og Burt Lancaster.

Som sagt består Under the Banner of King Death af de første tre The Red Seas-historier. I den første, der har samme titel som selve albummet, bliver vi introduceret til Jack Dancer og hans mandskab. Der kommer da også ret hurtigt fut i fejemøget, for Dancer og hans besætning bliver nemlig indviklet i en ganske alvorlig historie, hvor djævletilbederen Dr. Orlando Doyle forsøger at ødelægge verden med en ældgammel bog, der rummer alle Guds hemmelige navne – altså ren kabbalah.

Som sådan er det imidlertid først, da Dancers smukke kæreste, troldkvinden Isabella, bliver kidnappet og tiltænkt som offer til en djævel, at sørøverne involverer sig. Den slags gør man nemlig ikke ustraffet, og derfor stikker Dancers fartøj til søs, med kurs mod “The Death Kings” sorte skib, fyldt med levende døde matroser.

Bipersoner som hovedpersoner

I næste historie får vi mere af samme dur. Den hedder “Twillight of the Idols”, og her er det en sær, gammel araber, der har behov for hjælp. Han søger efter en sagnomspunden svævende ø, som guderne brugte til at gemme magiske genstande, der ikke længere bør befinde sig i menneskers varetægt. Der er naturligvis flere, der søger efter den ø, og det viser sig at blive en alt andet end let opgave for Dancer og de andre.

I den sidste historie skifter serien gear. I de to tidligere eventyr fik vi præsenteret piraternes hjemø – en hyggelig lille røverrede, skildret præcis som vi kender dem. Navnlig persongalleriet omkring kroen “The Jolly Cripple” har været inddraget, og det er netop kvinderne på kroen, der bliver hovedpersoner i den tredje og sidste historie, med den sigende titel “Meanwhile…”

Mens Dancer og alle de andre er ude på de syv verdenshave, bliver der ballade på hjemmefronten, takket være en særlig hund, som Jack var så kæk at tage med sig hjem fra Helvede i det første eventyr. Den sælsomme Mr. Toten fatter nemlig interesse for køteren, og det kræver de gæve kvinders samlede indsats at afværge en aldrig helt defineret katastrofe.

Aldrig entydigt stilren

Som det sikkert fremgår, er The Red Seas eventyr og action fra ende til anden. Det er samtidig muntert, og fyldt med samtlige piratklichéer, undertegnede kan komme i tanke om. Dertil kommer, at det ikke lader sig fornægte, at serien stammer fra 2000 AD, for den er løbende krydret med små metareferencer, som da Satan introducerer sig ved at sige “… I’m a man of wealth and taste…” – eller mindre specifikke referencer til eksempelvis Jules Vernes forfatterskab og Ray Harryhausens film.

The Red Seas er derfor aldrig entydigt stilren eller genretro, og det er nok også seriens redning i sidste ende. Sandt at sige var jeg nemlig en smule træt af piratkonceptet efter få sider, men som man kommer ind i albummet, opdager man de mange lag under sørøver-overfladen, og det er fra det øjeblik, serien vinder point.

De første to fortællinger er helt sikkert de bedste, men man må samtidig tage hatten af for Edginton og Yeowell, for det at lade birollerne overtage førerrollen i en hel historie kræver mod, og viser samtidig en vilje til at udbygge seriens univers, der er ganske sympatisk.

Velkendt illustrator

Tegneren Steve Yeowell er efterhånden ved at være et af 2000 AD-magasinets helt store navne. Han har illustreret historier om stort set alle bladets kendteste karakterer, og han slog blandt andet sine folder i selskab med Batman, X-Men og The Invisibles, før han kom i stald hos Rebellion.

Mange vil derfor helt sikkert kunne genkende hans sikre, sympatiske retro-stil i The Red Seas. Seriens forfatter, Ian Edginton er mindre kendt. Han er endnu ret ung, men har skrevet for Dark Horse, før han kom til Rebellion, og på Planet Pulp har vi eksempelvis mødt ham som forfatteren bag den fine Leviathan.

Intens, romstinkende sørøvereventyr

The Red Seas er helt sikkert en serie, det er værd at være opmærksom på, hvis man er til kæk fantasy-action og især pirater. Sørøverne er seriens helt store trækplaster, og har man en svaghed for dem, er der ingen undskyldninger – så er The Red Seas ganske enkelt et must.

Alle der falder i svime over Pirates of the Caribbean, Errol Flynns swashbuckler-stunts eller gamle digitale klassikere som Monkey Island-spillene har her mulighed for at få fingre i en lille guldgrube af intens, romstinkende sørøvereventyr.

Den lejlighed kommer ikke ofte, så her er det bare om at benytte sig af muligheden for et nyt fix. Til alle der ikke helt kan svinge sig op til samme begejstring er der også meget at hente, men The Red Seas er en lidt alternativ 2000 AD-serie, som ligger langt fra deres andre, mere dystre historier.

The Red Seas er hurtig underholdning med vittige bemærkninger, glimt i øjet og fantastiske eventyr. Ren drengebogsfiktion og som sådan fortjener serien ros, men alle, der foretrækker magasinets mørke, futuristiske striber eller beretningerne om den vanvittige barbar Slaine, bør nok holde sig væk.

The Red Seas: Under the Banner of King Death er venligst stillet til rådighed af Rebellion.

Titel: Under the Banner of King Death
Seriens titel: The Red Seas
Forfatter: Ian Edginton
Tegner: Steve Yeowell
Albumlængde: 150 sider

Udkom i England i november 2007 på forlaget Rebellion. Albummet samler historier oprindeligt udgivet i 2000 AD progs 1313-21, 1371-79 og 1416-19 i årene 2002 til 2004.

Anmeldt i nr. 28 | 13/02/2008

Stikord: Okkultisme, Pirater

Martin Wangsgaard Jürgensen

Martin Jürgensen

Share
Published by
Martin Wangsgaard Jürgensen

Recent Posts

Leder og indhold – 13. oktober 2024

Det er blevet oktober, og her på Planet Pulp har vi en virkelig god idé…

1 uge ago

Alien vs. Predator

Den første film, der lader de to ikoniske monstre fra Alien- og Predator-filmserierne mødes, er…

1 uge ago

Beetlejuice Beetlejuice

Det længe ventede gensyn med Beetlejuice og det bizarre efterliv er heldigvis en fornøjelig oplevelse.…

1 uge ago

Metallicus

"Nej. Tingesten kunne måske nok spille et nummer på gehør efter en enkelt gang, men…

1 uge ago

Leder og indhold – 13. september 2024

Hvis man er genrefan og samtidig er med på beatet i denne weekend, så er…

1 måned ago

Beetlejuice

Tim Burtons anden film hører stadig til blandt hans mest seværdige, med dens unikke blanding…

1 måned ago