Categories: Bloggen

The Last Thing Mary Saw (Keegan DeWitt, 2022) [Mikroanmeldelse]

Musikken til gyserdramaet The Last Thing Mary Saw er komponeret af Keegan DeWitt, der er et lidet kendt navn, men som har komponeret en del musik til indiefilm siden starten af 00’erne.

Jeg tror kun, jeg har hørt ét andet score af DeWitt, og det imponerede ikke. Det gør The Last Thing Mary Saw ved den søde grød heller ikke.

Slå “lydtapet” op i et leksikon, og så er der en god chance for, at du ser coveret af The Last Thing Mary Saw. For lydtapet er det, scoret er gennem langt størsteparten af sine omtrent 50 minutter.

Musikken er for langt størstepartens vedkommende synthesizet, selvom der også indgår et mindre strygerensemble og et flygel eller klaver. De akustiske elementer høres stedvist i løbet af scoret, bl.a. i “Which Path Appeases You Most”, der også introducerer scorets minimalistiske hovedtema.

Dette består i bund og grund bare af en stribe faldende akkorder, så ordet “tema” er måske lidt for generøst, men lad nu det ligge.

Muligvis ligger strygerne også og simrer sammen med de rumlende, atonale synthesizere og andre syntetiske effekter – herunder synth-kor – der udgør størsteparten af scoret.

Disse cues er i øvrigt så lave, at man næsten er nødt til skrue op på maksimal lydstyrke for overhovedet at høre hvad der foregår – hvilket er meget lidt.

Som sagt: Scoret til The Last Thing Mary Saw er lydtapet fra ende til anden, og jeg fatter simpelthen ikke, at der findes en instruktør eller producent, der kan høre det her og tænke “Perfekt! Lige hvad jeg har brug for!” Hvis det er det, man har brug for, så giv lyddesigneren friere hænder og spar de penge, komponisten koster.

The Last Thing Mary Saw er måske ikke så fornærmende ringe som Colin Stetsons “musik” til Texas Chainsaw Massacre, men det er fornærmende ligegyldigt. Det er lige før, det er værre.

1/6

Tracks: 1. Opening Titles (1:00), 2. Which Path Appeases You Most (0:42), 3. Lanterns in the Night (1:13), 4. Correction is Needed (2:09), 5. The Next Words to Say (2:45), 6. Hatching a Plan (0:58), 7. What Bothers Your Foot (1:20), 8. Finally Alone (1:08), 9. Black (0:32), 10. Looking Through You (2:28), 11. I Fear the Consequences (2:12), 12. Endulgence (0:38), 13. The Temple of Earthly Desires (2:52), 14. The Old Lady of Bethebara (2:54), 15. I Once Had an Old Book (2:54), 16. The Funeral (1:39), 17. A Visitor (1:18), 18. A Tale of Three Doctors (5:12), 19. Apple (1:32), 20. Berries (1:04), 21. Family Tea (1:56), 22. No Eyes Watch This House (7:10), 23. Why Did I Follow That Voice? (1:34), 24. End Credits (3:24)

Mogens Høegsberg

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Recent Posts

Leder og indhold – 13. november 2024

I denne måneds leder skriver Jacob Krogsøe om... en julekalender?

1 uge ago

48 Hrs.

En glimrende actionkomedie leveret af den dygtige håndværker Walter Hill med en brutal Nick Nolte…

1 uge ago

Last Night in Soho

Edgar Wrights overnaturlige thriller om den unge kvinde Ellie, der på sit værelse i Soho…

1 uge ago

North By Northwest

Alfred Hitchcocks thriller om reklamemanden Thornhill, der uforvarende bliver viklet ind i en kompliceret og…

1 uge ago

The Substance

Demi Moore og Margaret Qualley er fantastiske i den groteske og absurde The Substance, der…

1 uge ago

Leder og indhold – 13. oktober 2024

Det er blevet oktober, og her på Planet Pulp har vi en virkelig god idé…

1 måned ago