The Films of Stephen King udkom i 1993, midt i den periode hvor Stephen Kings popularitet var på sit allerhøjeste. Bogen er 96 sider lang, og fungerer som en hurtig introduktion til de film, der indtil det tidspunkt var lavet på baggrund af Kings forfatterskab samt de film, King havde leveret originale manuskripter til. Således er både Creepshow (1982) og Creepshow 2 (1987) samt Sleepwalkers (1992) med.
Forfatteren Ann Lloyd har jeg ikke kunnet finde ud af meget om, bortset fra, at hun ud også har skrevet bøgerne Hollywood Dogs og Hollywood Cats, begge fra 2004. Jeg tror det er en ret sikker antagelse, at Ann Lloyd ikke er blandt sværvægterne inden for den seriøse filmkritik, og The Films of Stephen King bærer i høj grad også præg af at være en bog, der er skrevet for at lukrere på Kings dengang enorme popularitet.
Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at bogen er helt ubrugelig, men det skal siges med det samme, at den hører til i den mere letbenede ende af skalaen.
The Films of Stephen King begynder med et kort indledende kapitel, der handler om Stephen King selv. Derefter følger bogens hoveddel, der indeholder 28 kapitler af varierende længde – fra to til fire sider.
De fleste af kapitlerne handler om en enkelt film eller tv-produktion, men ét af kapitlerne handler om de kortfilm, der er produceret med udgangspunkt i Kings novellesamling Night Shift (1978). Flere af novellerne i Night Shift har naturligvis også dannet forlæg for spillefilm og tv-film, men de har deres eget kapitel.
Alle film er behandlet i kronologisk rækkefølge, så vi starter med Carrie (1976) og slutter med Needful Things (1993), inden kapitlet om ”Night Shift Shorts” og tv-produktionerne – sidstnævnte er i øvrigt begrænset til Salem’s Lot (1979), It (1990), Sometimes They Come Back (1991) og Golden Years (1991).
Endelig er der kapitlet ”In the Seedbed”, der handler om de produktioner, der var på tegnebrættet, da Lloyd skrev bogen, eller som var så nye, at hun ikke nåede at få dem med, f.eks. tv-miniserien baseret på Kings roman The Tommyknockers (roman 1987, tv-serie 1993).
De fleste af de kapitler, der er dedikeret til en enkelt film, er fire sider lange, og de er opbygget på samme måde: En boks med overskriften ”Synopsis” genfortæller kortfattet handlingen (og her skal man i den grad passe på spoilere!), og herefter følger så den primære brødtekst, der giver en kortfattet analyse af filmen og nogle af de underliggende temaer i historien.
Derefter følger i de fleste kapitler en boks, der fokuserer på et bestemt aspekt af produktionen eller noget relateret. Det kunne f.eks. være, hvordan Kubrick skabte kulisserne til The Overlook Hotel i kapitlet om The Shining (1980) eller det kunne være en kort omtale af andre varulvefilm i kapitlet om Silver Bullet (1985).
Endelig indeholder alle kapitler en ganske kort bokstekst, der hedder ”King on” – fulgt af filmens titel, og som med Kings egne ord giver et indtryk af, hvad manden selv synes om den pågældende film. Det er en af de sjoveste idéer i bogen, og i nogle tilfælde havde man gerne hørt mere fra King selv om de forskellige films styrker og svagheder.
Teksten er udmærket, men også meget banal, og man lærer ikke meget nyt om hverken filmene eller Kings forfatterskab ved at læse bogen. Her skal bare huske, at bogen udkom i 1993, inden man kunne opspore den samme information på nul-komma-fem på internettet.
Som en lynhurtig oversigt og introduktion til Kings forfatterskab på filmform er The Films of Stephen King såmænd fin nok. Den er hurtigt læst og der er billeder fra alle filmene. Men som sagt er teksten meget overfladisk, og det meget begrænset, hvor meget nyt man lærer om de enkelte historier og de enkelte film. Derfor er det heller ikke en bog, man på nogen måde skal gøre en indsats for at anskaffe sig. Men finder man den antikvarisk til en meget billig penge, kan man rolig købe den.
Anmeldt i nr. 86 | 13/12/2012
Stikord: Stephen King
I denne måneds leder skriver Jacob Krogsøe om... en julekalender?
Edgar Wrights overnaturlige thriller om den unge kvinde Ellie, der på sit værelse i Soho…
Alfred Hitchcocks thriller om reklamemanden Thornhill, der uforvarende bliver viklet ind i en kompliceret og…
Demi Moore og Margaret Qualley er fantastiske i den groteske og absurde The Substance, der…
Det er blevet oktober, og her på Planet Pulp har vi en virkelig god idé…