Filmen havde premiere i 1974 og var instrueret af Charles Jarrott og med manus af bl.a. forfatteren Peter S. Beagle, der nok er bedst kendt for at have skrevet fantasyromanen The Last Unicorn (1968).
Som manuskriptforfatter er Beagle nok bedst kendt for at være medforfatter på Ralph Bakshis animerede Lord of the Rings-film fra 1978.
The Dove genforenede Jarrott og John Barry, der tidligere havde samarbejdet på Mary, Queen of Scots tre år forinden (min anmeldelse af Barrys score kan læses her). Barry kvitterede med endnu et fint score, der udmærker sig ved en overordnet særdeles optimistisk og luftig atmosfære, dog med enkelte mørkere cues.
Scoret er, som stort set altid for John Barrys vedkommende, stærkt tematisk orienteret. I The Dove er der tre tilbagevendende temaer, hvoraf de to dog er klart dominerende, foruden et par tematiske eller motiviske idéer, der kun findes i et enkelt cue.
Det første er selve hovedtemaet, der naturligvis introduceres i “The Dove (Main Title)”. Det er et energisk, opløftende tema, som Barry har komponeret som en vals i høj tempo.
I main title-cuet er det orkestreret for akustisk guitar og lyse strygere, hvor sidstnævnte bærer temaet og giver det et luftigt, romantisk udtryk, der dog ikke er udpræget “maritimt”.
Den opløftende stemning kan indledningsvist virke som om, den er en del af temaets DNA og at temaet således ikke indbyder til varationer.
Det modbeviser Barry imidlertid med den imponerende “After the Fire” (nr. 11), hvor temaet pludselig høres i en direkte dyster udgave, transponeret til mol og primært fremført af blæserne.
Det andet væsentlige, tilbagevendende tema introducerer Barry i form af en sang, balladen “Sail the Summer Winds” (nr. 2) med tekst af Don Black og sunget af Lyn Paul, der i starten af 1970’erne var medlem af det dengang kendte popband The New Seekers.
Ligesom hovedtemaet er også “Sail the Summer Winds” et ganske opløftende nummer. Det er unægtelig ørehængende, og så er det ganske tidstypisk i sin musikalske struktur og orkestrering med akustisk guitar i centrum, suppleret af et let stryger- og blæserarrangement.
“Sail the Summer Winds” dukker også op i ren symfonisk form og i flere forskellige orkestreringer, bl.a. en klassisk Barry-orkestrering i “Patty and Robin” (nr. 5) med guitar, fløjte og xylofon over langstrakte strygerflader.
En anden variation kommer i f.eks. “Porpoise Escort” (nr. 10), hvor temaet høres alene for strygere, inden cuet går over i endnu en fremførsel af selve hovedtemaet.
Barry introducerer et tredje tema i “Hitch-hike to Darwin” (nr. 3); et legende lille tema, der her er orkestreret for mundharmonika.
Temaet høres flere gange siden, bl.a. i begyndelsen af “Xing’mombila” (nr. 8) og i første halvdel af bonus-cuet “Starting Again” (nr. 19), hvor Barry hiver tempoet ud af temaet.
I kombination med langsomme strygere giver mundharmonikaen her – og særligt i sidstnævnte cue – temaet et westernpræg, der virker temmelig malplaceret, filmens handling taget i betragtning.
Selve musikken fejler imidlertid absolut ingenting, og “Starting Again” er et ganske vidunderligt cue, også selvom de otte bonus-tracks har markant dårligere lydkvalitet end resten af albummet.
Undervejs er der også mere dystre øjeblikke, der ikke domineres af et af de to primære og altså generelt meget glade temaer.
Jeg har nævnt variationen på hovedtemaet i “After the Fire”, men også “Here There Be Dragons” (nr. 5) er et langt mere dramatisk cue, der et stykke hen ad vejen minder om suspense a la James Bond med lave strygere, xylofon og et tilbagevendende dramatisk motiv for strygere og slagtøj.
“Alone on the Wide, Wide Sea” (nr. 9) er et dramatisk molbaseret cue, hvor Barry lader strygerne og harpe gøre arbejdet: To små motiver på 5 og 6 toner gentages kontinuerligt og skaber en dissonant fornemmelse af både suspense og ensomhed.
Lidt senere skruer Barry yderligere op for stemningen ved introduktionen af et tredje, minimalt motiv på 8 toner, der lægger sig oveni de to første motiver. Det er ekstremt effektivt og ganske foruroligende.
Helt anderledes er f.eks. “The Motorbike and The Dove” (nr. 7), der indeholder sit eget tema; endnu en munter lille melodi med en let latinamerikansk klang takket være den bossanova-inspirerede grundrytme og brugen af maracas.
Som nævnt er der en række bonus-tracks på Intradas udgivelse af scoret fra 2015. De første 13 skæringer er identisk med den oprindelige albumudgivelse fra 1974.
Herefter følger tre cues, der i den oprindelige albumpræsentation kun optrådte sammen med reallyd. De to af dem er de to cues, der hhv. indleder og afslutter ”Xing’mobila”, hvis mellemstykke i den oprindelige albumpræsentation består af afrikansk sang og guitarspil. De ligger som nr. 15 og 16 på albummet.
Derudover er det “The Dove (End Title)” (nr. 16), der i den oprindelige albumpræsentation (nr. 13) indledes med reallyd i form af flere skibshorn.
Herefter følger yderligere otte cues fra Barrys score, der kun eksisterede som monoindspilninger og i en betydelig dårligere lydkvalitet end skæringerne fra det oprindelige album, som Intrada fandt masterbåndene til.
Selvom lydkvaliteten er dårligere, er der nogle perler iblandt – herunder førnævnte western-prægede “Starting Again”, men også en langsom, rendyrket romantisk udgave af hovedtemaet for fløjte, harpe og strygere i “Sorta Romantic” (nr. 17).
Derudover er der bl.a. en fin symfonisk variant af “Sail the Summer Winds”-temaet i “From the Depths” (nr. 21) og den komplette udgave af “Alone on the Wide, Wide Sea” (nr. 23), der kun optrådte i en beskåret udgave på det oprindelige album.
The Dove ligger og simrer et eller andet sted i grænselandet mellem Barrys mere alvorlige, dramatiske scores og de helt letbenede scores, han komponerede en stribe af, særligt i 1960’erne.
The Dove har nogle ganske vidunderlige temaer, og det er helt sikkert musik, der sætter et smil på ansigtet, også selvom det næppe nogensinde vil blive regnet blandt hans allerbedste scores.
Nummerliste:
1. The Dove (Main Title) (3:07)
2. Sail the Summer Winds (3:15)
3. Hitch-Hike to Darwin (2:17)
4. Patty and Robin (2:24)
5. Here There Be Dragons (3:13)
6. Mozambique (2:20)
7. The Motorbike and The Dove (1:28)
8. Xing’mombila (2:13)
9. Alone on the Wide, Wide Sea (3:55)
10. Porpoise Escort (2:35)
11. After the Fire (1:50)
12. Sail the Summer Winds (2:24)
13. The Dove (End Title) (2:03)
Bonus-tracks (stereo)
14. Xing’mombila – Part 1 (0:27)
15. Xing’mombila – Part 2 (0:35)
16. The Dove (End Title) (1:58)
Bonus-tracks (mono)
17. Sorta Romantic (1:17)
18. Rotten Cat (0:23)
19. Starting Again (2:11)
20. Near Miss (0:24)
21. From the Depths (2:21)
22. Unknown Seas (1:15)
23. Alone on the Wide, Wide Sea (Complete) (5:03)
24. His Decision (3:14)
Total spilletid: 52:12
Anmeldt i nr. 151 | 13/05/2018
I denne måneds leder skriver Jacob Krogsøe om... en julekalender?
Edgar Wrights overnaturlige thriller om den unge kvinde Ellie, der på sit værelse i Soho…
Alfred Hitchcocks thriller om reklamemanden Thornhill, der uforvarende bliver viklet ind i en kompliceret og…
Demi Moore og Margaret Qualley er fantastiske i den groteske og absurde The Substance, der…
Det er blevet oktober, og her på Planet Pulp har vi en virkelig god idé…