En af 2000 AD‘s nyeste golden boys har fået sit helt eget samlede album. Det er historier og tegninger, fyldt med stoffer, blod og sex. Alt sammen i en mørk, og naturligvis karakteristisk 2000 AD‘sk bidende humoristisk stil.
Frazer Irving har taget nogle af de andre nye gulddrenge fra 2000 AD med til at skrive historierne, så her kan man virkelig få set toppen af, hvad det nye årtusindes 2000 AD kan præstere.
Både historier og illustrationer er i topkvalitet, og en af albummets absolutte kvaliteter er, at Frazer Irving formår at bruge computerskabte illustrationer og trykketeknik på helt nye og unikke måde, der vil kunne begejstre de fleste.
Unge gulddrenge
Det er første gang, at den unge kunster blevet omdrejningspunkt for sit helt eget album, hvor det, der binder alle historierne sammen, er, at det hele er tegnet/malet af Frazer Irving. Og man må nok sige, at han virkelig er et omdrejningspunkt i en grad, som tegnere i sådanne samlinger – med forskellige forfattere – ellers sjældent er.
Det er en speciel tone og tematik, der går igennem stort set alle historierne i albummet med blandt andet en stoftematik, et lille overlap med en tresser-popkultursfascination og en religionstematik.
Det skyldes nok, at forfatterne Steven Spurrier og Gordon Rennie tydeligvis er Irvings personlige venner og helt på bølgelængde med ham. Ligesom Frazer Irving er Spurrier og Rennie to af de unge, fremadstormede gulddrenge og nye håb for 2000 AD. De har alle tre trådt deres barnesko, og skrevet deres første materiale for 2000 AD i perioden fra år 2000 og frem.
Nu er de stort set alle tre udruget og er begyndt for alvor at bevæge sig væk fra 2000 AD til nye, større græsmarker, hvilket vil sige det amerikanske tegneseriemarked og de amerikanske forlag. Derfor bliver det nok mere og mere begrænset, hvad vi kommer til at se til dem i 2000 AD, nu hvor de sikkert alle tre er begyndt at tjene mere, end 2000 AD kan betale. Men det vidner også om at 2000 AD stadig er en vigtig rugekasse for Storbritanniens nye talenter.
Debuterede som rollespilsillustrator
En anden ting der vidner om dette er Simon Pegg og Edgar Wrights tilstedeværelse i albummet. De fleste vil nok genkende deres navne fra andre sammenhænge, nemlig som hovedrolleindehaver (Pegg), instruktør (Wright) og manuskriptforfattere til zombiekomedien Shaun of the Dead (2004) og politikomedien Hot Fuzz (2007).
Lige før de brød igennem med Shaun of the Dead, slog de nemlig blandt andet også deres folder i 2000 AD. Man må sige, at 2000 AD virkelig er et samlested for den unge og fremspirende del af en spændende og frodig britisk nørdkulturscene, hvilket Storming Heaven som album så bestemt er et bevis på.
Hvis det skal være helt fair, så var det dog ikke ved 2000 AD, at Irving fik sit første betalte job som kunstner. Det var Hogshead Publishing, der gav Irving hans første chance i rollespilsudgivelsen Pantheon and Other Roleplaying Games af Robin D. Laws fra 2000, som vi faktisk tidligere har anmeldt her på Planet Pulp. Kort efter fik Frazer Irving også en fod indenfor ved 2000 AD, og man kan sige, at det er gået slag i slag siden da.
Tharg’s Future Shocks
Han startede det sted, som alle starter, nemlig ved Tharg’s Future Shock. Altså ultrakorte historier på nøjagtig fem sider med en helt fast struktur bestående af først et hook, etablering af historien og et twist af historien som afslutning. De to ældste historier i Storming Heaven er derfor Tharg’s Future Shock-historier.
Det drejer sig om historierne The Last Supper, der er lige dele 2001: A Space Odyssey-parodi og humoristisk leg med religiøse temaer, hvilket går igen i hele albummet. Skeleton Crew handler om et fund af et urgammelt rumartefakt i form af en gravemaskine. Begge historier er skrevet af Steve Moore.
Steve Moore er en rigtig gammel hund i det her spil. Han var med til at skrive de første Future Shocks, da 2000 AD startede i 1977, og han skriver stadig Future Shocks nu, 30 år senere, og laver en masse andet, så som Dr. Who og Tales of Telguuth-historierne for 2000 AD. Så det er en erfaren herre, der har skrevet historierne, og selv om det er Irvings debut som professionel tegneserietegner, er det bestemt ikke at mærke.
Hans streg er her godt nok i sort/hvid, i modsætning til den overvældende brug af farver, der er andre steder i albummet, og som også er blevet Irvings kendetegn. Men bortset fra det kan man ikke se, at disse historier skulle være tegnet af en begynder. Man kan naturligvis se en udvikling i forhold til de senere ting i albummet, men ellers er stregen allerede her meget udviklet og selvsikker.
Tharg’s Terror Tales
Storming Heaven indeholder også tre Tharg’s Terror Tales-historier, alle skrevet af den uforlignelige Gordon Rennie, kendt fra 2000 AD-serierne Necronauts og Caballistics, Inc.
En Terror Tale er strukturmæssigt stort set identisk med en Future Shock. Den væsentlige forskel er, at en Terror Tale er mere en gyser og foregår derfor for det meste i vores nutid/samtid med rumvæsner og monstre. Dette står i modsætning til Future Shock-historier, der for det meste alle, på et eller andet plan, foregår i en form for fremtid.
Disse Terror Tales er skrevet efter hovedhistorierne i albummet, og indeholder da også Irvings kendetegn både i stil og tematik. Reefer Madness handler naturligvis om stoffer og flippere, Monsters of Rock om, hvordan politiet indkalder en ganske speciel type politifolk til at rydde op blandt deltagerne på en rockfestival, og Mars Needs Mates handler om at have sex med rumvæsner.
Som man nok kan se, uden at have læst historierne, så er Irving tydeligvis fascineret af tresserne og deres kombination af stofkultur og rockmusik, for det er noget, han tematisk vender tilbage til gang på gang.
Det kan derfor heller ikke overraske, at Frazer Irving i de unge år i 90’erne prøvede at slå igennem som rockmusiker. Om han er ligeså god en musiker, som han er illustrator, ved jeg ikke, men det virker usandsynligt. Til gengæld giver hans indgående kendskab til rockmyter og -kultur en ekstra dimension i hans historier.
De to korte historier skrevet af Simon Pegg og Edgar Wright er på fem og seks sider og foregår naturligvis i Shaun of the Dead-filmens univers. Den ene historie, There’s something about Mary, stammer fra det 2000 AD-prog, der markerede udgivelsen af filmen, og den anden historie, der ikke har nogen overordnet titel, blev egentlig udgivet i et DVD-promotion poster prog.
Ligesom de to første Future Shocks er de holdt i sort/hvid, dog med en rød farve, der kommer skærende ind over, og begge to er gode små zombiehistorier med en twist-ending, der lægger sig op af tonen i Shaun of the Dead.
Klichéer får nyt liv
De tre store historier i albummet må siges at være albummets egentlige omdrejningspunkter, hvor de mindre historier bare nærmest er snacks mellem de større måltider. Den første af de længere historier, der også indleder albummet, er A Love Like Blood. Dette er en historie om, hvordan varulve og vampyrer rivaliserer i en urgammel kappestrid.
Vi bliver vidner til kampen om menneskerne som deres føde og slaver, men midt i denne kamp finder én fra hver side hinanden i kærligheden, og noget nyt opstår, der truer med at omvælte de gamle kræfter. Umiddelbart lyder dette jo som noget, vi har hørt lidt for mange gange før. Personligt tænkte jeg med kvalme og kulderysten tilbage på både de skrækkelige Underworld-film og White Wolf-rollespilfirmaets nærmest endeløse strøm af produkter.
Men tro det eller ej, så er dette faktisk en virkelig god historie, der undgår alle de skrækkelige klichéer. I modsætning til lignende historier er A Love Like Blood hverken højtravende eller selvhøjtidelig og samtidig oprigtigt mere barsk og dyster. På alle måder en virkelig positiv overraskelse og et helt frisk take på en mængde meget udslidte klichéer. Det viser klart både Frazer Irving og forfatter John Smiths evner og kvaliteter som kunstnere.
John Smith har leveret en masse materiale til 2000 AD gennem årene. Han har været med siden midten af firserne og har naturligvis også skrevet Judge Dredd og Judge Karyn-historier. Af hans egne kreationer er han nok mest kendt for Slaughterbawl og Tyranny Rex.
Fremragende postapokalyptika
From Grace har Simon Spurrier stået for. En ligeledes fremragende historie, der foregår i en postapokalyptisk verden, hvor menneskeheden har delt sig i to forskellige slags. Almindelige mennesker, der har overlevet katastrofen, og en ny race, der har vinger på ryggen, og som lever en indianeragtig tilværelse, hvor de dog lever i frygt for de “almindelige” mennesker, der overfalder “dæmonerne”, som de kalder de bevingede mennesker.
Her møder vi Kaith, der er udstødt blandt de bevingede, fordi han er produktet af en voldtægt, begået af en vingeløs mand. Derfor bliver Kaith hadet af sine egne med sin elskede storebror som sin eneste beskytter.
Kaith begynder at søge magt og styrke, således at andre ikke tør drille og chikanere ham mere, men magten kommer ikke uden omkostninger. Hans forhold til sin bror går naturligvis i stykker, og Kaith bliver hård og brutal. Med vold overtager han først de vingedes stammer og begynder derefter et terrorregime mod de ikke-vingede, der tvinges ud i slaveri.
Selve historien bliver fortalt i flashbacks, der starter ved Kaiths død, hvor han hænger korsfæstet på et træ. Simon Spurrier har tidligere vist, at han virkelig ved, hvordan en historie skal drejes, og sammen med Irving er Spurrier også her i topform. Fyldt med gode idéer, godt udført og fortalt, blodigt, mørkt og fængende. Igen er der her en religionstematik, som et af de gennemgående temaer.
Underholdende, fascinerende og original
Albummets absolutte hovedhistorie er dog naturligvis titelhistorien, Storming Heaven, der er skrevet sammen med den uforlignelige Gordon Rennie. Storming Heaven drejer sig om tressernes stof- og hippie-modkultur, der havde sit centrum i San Franciscos Haight-Ashbury-distrikt.
Men i Storming Heaven sker i dette i en form for alternativ historie, hvor de psykedeliske stoffer skaber ændringer i sindet på dem, der tager dem, således at de bliver andre mennesker med nye evner. Men alt bliver jo ikke ved med at være godt. Der opstår en mørk og bedragerisk mod-messias, der med onde kræfter overtager hippiernes sind og sammen med de fanatiske tilhængere af sin kult bringer drab, blod og mørke, mens en krig mellem de stridende parter bryder ud.
Det er hippiemytologi og stofkultur tilsat en overbygning af superheltehistorier med en Charles Manson som den ultimative hippie-superskurk, der forvrænger læren og bruger den til sine egne mørke hensigter. En historie der i sit univers er dybt underholdende, fascinerede og original.
Dertil kommer, at Frazer Irvings illustrationer her på bedste vis komplimenterer historien, ja faktisk udbygger den. Hans stil er til tider over i det psykedelisk symmetriske i stil med psykedeliske tresser-stonerplakater og jugendstil-billeder, og den del får klart nok ekstra gas i Storming Heaven-historien.
Udnytter computerens muligheder
Ifølge Frazer Irving selv arbejder han hovedsageligt på computer nu, og han formår at bruge mulighederne i computerne og de nye trykketekniker bedre end stort set nogen anden, hvilket er specielt tydeligt her i hovedhistorien, men også hele vejen igennem albummet.
Normalt synes jeg faktisk, at computerfarver og computerfarvelægning kan ødelægge en tegneserie, og jeg er egentlig ikke specielt positiv overfor dem. Men Frazer Irving har fået mig til at revurdere mit syn på dette.
Han bruger computerfarver, så det virkelig giver mening. Dette er specielt tydeligt i hovedhistorien Storming Heaven, hvor næsten hver frame ligner en psykedelisk tresserplakat, og de vilde, skarpe farver, der er i stærk kontrast til hinanden, er med til at underbygge dette på bedste vis. Det er en tegneserie, der er en fornøjelse at læse, og hvor billeder og historie virkelig går op i en højere enhed.
Til sidst i albummet er der også en række skitser fra Frazer Irvings arbejde med historierne i albummet, og det er jo altid interessant at kigge kunstneren over skulderen. Men desuden er der også et par illustrationer, der var for frække til 2000 AD, og som derfor er blevet lavet om/taget ud, hvilket jo altid er… hm “interessant”.
Værd at investere i
At få lov til at læse hovedhistorien Storming Heaven er hele albummet værd, og de andre historier i albummet er bestemt ikke at kimse af. Storming Heaven: The Frazer Irving Collection er som en allstar-samling, hvad angår nye 2000 AD-forfattere, og det giver et godt og lovende indtryk af, hvor højt et niveau, de befinder sig på.
Storming Heaven: The Frazer Irving Collection er bestemt værd at gå ud og investere i, specielt hvis man er til tresser-psykedelika og religionstematik, men bestemt også hvis man ikke er.
Alene Frazer Irvings illustrationer i sig selv er interessante, fordi han viser, at man kan lave ret interessante og nye ting ved at arbejde med computere, og at det ikke af den grund behøver at blive overpoleret, fladt og kedeligt. For hvis det er én ting, Frazer Irvings arbejde ikke er, så er det i hvert fald det.
Storming Heaven: The Frazer Irving Collection er venligst stillet til rådighed af Rebellion.
Forfatter: John Smith, Simon Spurrier, Gordon Rennie, Steve Moore, Simon Pegg og Edgar Wright
Tegner: Frazer Irving
Forlag, år: Rebellion, 2007
Albumlængde: 144 sider
Albummet indeholder historier første gang trykt i 2000 AD prog 1205, 1209, 1243-1249, 1263, 1273-1278, 1285, 1357-1361, 1384 og 2002 samt Shaun of The Dead DVD Poster Prog (2000-2004).
Anmeldt i nr. 26 | 13/12/2007
Stikord: 2000 AD, Postapokalyptika, Vampyrer, Varulve