Filmen foregår i 1850’erne, og handler kort fortalt om kvinden Angel, der har været prostitueret, siden hun var barn. Hun møder en mand ved navn Michael Hosea, der redder hende ud af prostitutionen, og de forelsker sig. Men der er fortsat prøvelser i sigte for de to.
Her er det dog ikke filmen, men musikken, det skal handle om, og i modsætning til filmen, der har en score på blot 10 % på Rotten Tomatoes (!), er musikken ganske fremragende.
Scoret er komponeret af Brian Tyler i samarbejde med den engelsk-australske komponist Breton Vivian, som Tyler tidligere har arbejdet sammen med på TV-serien Yellowstone (2018-) og dens prequel-spinoff 1883 (2021-), hvis første sæson kører netop nu.
Præcist hvilke dele af scoret, Tyler står bag, og hvad Vivian har bidraget med, står dog ikke klart. Til gengæld står det klart, at Tyler og Vivians samarbejde er frugtbart.
Yellowstone har glimrende musik; det har 1883 også. Og det samme er i den grad tilfældet med Redeeming Love.
Scoret til Redeeming Love er i meget høj grad bygget op omkring det mageløse hovedtema, der introduceres i “Redeeming Love Theme” (nr. 1) med soloviolinisten Gil Shaman i en fremtrædende rolle sammen med symfoniorkestret, men også med soloflygel, spillet af Brian Tyler selv.
Temaet er som sagt mageløst – et forrygende smukt, men også dybt melankolsk, langlinjet tema, af en type, som vi var vant til at høre i Hollywood-film i “gamle dage” (læs: til og med 1990’erne), men som i stigende grad er blevet fravalgt af instruktører, der lader til at være blevet bange for musik, der rent faktisk kommunikerer følelser uden blusel.
Som min anmelderkollega Jon Broxton og flere kommentatorer på sociale medier også har bemærket, har hovedtemaet en overfladisk lighed med James Newton Howards The Village (2004) og koncertsalskomponisten Ralph Vaughan Williams’ musik, især kompositionen The Lark Ascending (1914), der nok i virkeligheden også var Howards inspiration til The Village.
Det er af nogle kommentatorer blevet fremlagt som noget negativt – altså som manglende originalitet fra Tylers side – men jeg er uenig. For det første er lighederne ret overfladiske; for det andet fungerer Redeeming Love-temaet forrygende godt. Det er ganske enkelt smuk, smuk filmmusik, og hvad så, hvis det er inspireret af ældre arbejder?
Scoret er altovervejende symfonisk, men stedvist indgår dog også kor og kvindelig solovokal, ligesom akustisk guitar og forskellige typer percussion også høres i enkelte cues. Dertil kommer en lille smule diskret anvendt synth, men det er ikke noget, der på nogen måde springer i ørerne.
Store dele af scoret, der har en samlet spilletid på 63 minutter, består af forskellige variationer på hovedtemaet, selvom Tyler og Vivian også introducerer et sekundært tema, som dog er noget mere subtilt – det dukker op i bl.a. “Absolutely Nothing” (nr. 8).
Dertil kommer også noget selvstændigt materiale uden brug af temaerne, f.eks. “Far Away” (nr. 4) og det æteriske “Brother Paul” (nr. 9), her også med brug af kvindelig solovokal.
Stedvist er der også noget mere dystert materiale, bl.a. i starten af “Angel” (nr. 13) med lave, urolige strygere, det smertefyldte “Unclean” (nr. 14) eller første del af “No Choice” (nr. 15).
Traditionel westernmusik eller bredt malende Americana skal man ikke forvente, trods filmens setting i 1850’erne. “California” (nr. 7) er det cue, der kommer tættest på, med akustisk guitar og percussion, og det er samtidig scorets tempomæssigt livligste cue, ligesom det er det eneste decideret “muntre” eller opløftende.
For stemningsmæssigt er Redeeming Love ikke en fest. Hovedtemaet er smukt, men dybt melankolsk, og melankolien gennemsyrer det meste af musikken.
Et af de få kritikpunkter, man kan fremføre, er dermed også, at Redeeming Love ikke er et score med en høj grad af variation i hverken stemning eller tempo. Men det er en mindre anke mod et ellers forrygende smukt score, som Brian Tyler og Breton Vivian har grund til at være stolte af.
Nummerliste:
1. Redeeming Love Theme (5:22)
2. The Gift (4:28)
3. Sunrise (4:40)
4. Far Away (4:10)
5. Not the Only One (3:05)
6. He Loves You (1:28)
7. California (3:23)
8. Absolutely Nothing (1:32)
9. Brother Paul (1:21)
10. What You Are (1:39)
11. Mother (1:24)
12. The City (2:24)
13. Angel (5:56)
14. Unclean (1:43)
15. No Choice (1:46)
16. I Was Wrong (2:07)
17. Help Me (2:34)
18. Farm Life (1:42)
19. You (2:31)
20. Providence (2:46)
21. More Than I Can Offer (1:19)
22. Redeeming Love End Titles (5:55)
Total spilletid: 63:15
Anmeldt i nr. 196 | 13/02/2022
I denne måneds leder skriver Jacob Krogsøe om... en julekalender?
Edgar Wrights overnaturlige thriller om den unge kvinde Ellie, der på sit værelse i Soho…
Alfred Hitchcocks thriller om reklamemanden Thornhill, der uforvarende bliver viklet ind i en kompliceret og…
Demi Moore og Margaret Qualley er fantastiske i den groteske og absurde The Substance, der…
Det er blevet oktober, og her på Planet Pulp har vi en virkelig god idé…