Categories: Filmmusik

Princesse Dragon [Minianmeldelse]

Princesse Dragon er en fransk animeret film, der fik premiere i slutningen af 2021. Musikken er af Pierre-Jean Beaudoin, der her har sin debut som komponist – ikke bare spillefilmsdebut, men debut, punktum. Og hold da op for en debut!

Scoret til Princesse Dragon er symfonisk, og symfoniorkestret suppleres af stort kor og stedvist enkelte specialinstrumenter som celeste og akustisk guitar.

Scoret er kort; albummet har en spilletid på kun ca. 30 minutter, og det er inklusive to sange – eller rettere den samme sang (“Vers la lumière”) i forskellige arrangementer.

Det første arrangement er med symfonisk akkompagnement; det andet med akustisk guitar og piano – vokalen i begge tilfælde af den franske singer-songwriter Claire Pommet under kunstnernavnet Pomme. I øvrigt er der tale om en glimrende sang!

Fraregnet de to sange har Beaudoins score altså en spilletid på lige over 24 minutter. Om det repræsenterer det fulde score, ved jeg ikke, men filmen er også ret kort – ca. 70 minutter.

Virkelig imponerende

Og Beaudoins score er virkelig imponerende! Der er adskillige fine, stille cues for symfoniorkestret. I nogle af dem får strygere og træblæsere lov at træde frem, f.eks. i titelcuet “Princesse Dragon” (nr. 1), der også introducerer hovedtemaet.

I andre af de stille cues er det flygel, celeste og harpe, der trækkes frem, sammen med resten af orkestret, f.eks. det smukke “La reine infermée” (nr. 4).

Førstepladsen blandt denne type cues indtages dog nok af “Le procès” (nr. 9) med en utroligt smuk og sorgfuld flygelsolo, senere suppleret af strygere og æterisk kor – ganske enkelt forrygende filmmusik.

Skåret med tristesse

Så er der selvfølgelig også de lidt mere legende og luftige cues, som hører til i en animeret film, f.eks. første del af “La naissance des Dragons” (nr. 2), der udvikler sig mere storladent med en fin fremførsel af hovedtemaet, og anden del af “Princesse & Poils” (nr. 3) med en decideret vidunderlig udgave af hovedtemaet.

På trods af en vis tendens mod glad og let musik, er selv disse cues dog skåret med en tristesse, som gør, at Princesse Dragon ikke bare skriver sig direkte ind i den store bog over typiske animerede scores.

Flotte actioncues

Og der er bestemt også mørkere materiale – faktisk en del af det! Cues som “La tempête” (nr. 5), “La colère du Dragon” (nr. 6), “Fuite” (nr. 8) og “Guerre” (nr. 11) er alle virkeligt flotte og imponerende actioncues, man ved første gennemlytning egentlig har svært ved at tro hører til i en animeret film.

Der er en alvor over disse cues, og en alvor, der ikke konstant blødes op eller undermineres af muntre indslag undervejs.

Optimistisk knude

“Requiem” (nr. 12) er endnu et fantastisk smukt, tragisk cue med en lang passage, hvor koret står alene, og “Réconciliation” (nr. 13) bringer os tilbage til den smukke, afdæmpede stil med vægt på flygel og strygere, men hvor koret også kommer ind.

Det afsluttende cue, “Final” (nr. 14), slår en mere optimistisk knude på det hele, selvom tristheden aldrig helt forsvinder.

Mere, tak!

Jeg er dybt imponeret over, at Pierre-Jean Beaudoin har kunnet begå et score som Princesse Dragon til sin debut som filmkomponist, og jeg ville faktisk ønske, at scoret – eller albummet – var længere, end det er, for det her er et musikalsk univers, jeg gerne ville tilbringe meget mere tid i.

Hvis der er nogen retfærdighed til, kommer vi til at høre meget, meget mere til Pierre-Jean Beaudoin i de kommende år.

Nummerliste:
1. Princesse Dragon (1:43)
2. La naissance des Dragons (1:57)
3. Princesse et Poils (1:54)
4. La reine infermée (2:00)
5. La tempête (1:53)
6. La colère du Dragon (2:15)
7. Renaissance (2:32)
8. Fuite (1:46)
9. Le procès (1:49)
10. Vers la lumière (Version orchestrale)* (1:45)
11. Guerre (1:24)
12. Requiem (1:27)
13. Réconciliation (1:29)
14. Final (2:05)
15. Vers la lumière** (4:24)

* Vokal af Claire Pommet
** Fremført af Claire Pommet

Total spilletid: 30:23

Titel: Princesse Dragon
Komponeret af: Pierre-Jean Beaudoin
Komponeret: 2021
Udgivet: 2021
Label: Ankama Studio

Anmeldt i nr. 197 | 13/03/2022

Mogens Høegsberg

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Share
Published by
Mogens Høegsberg

Recent Posts

Leder og indhold – 13. november 2024

I denne måneds leder skriver Jacob Krogsøe om... en julekalender?

1 uge ago

48 Hrs.

En glimrende actionkomedie leveret af den dygtige håndværker Walter Hill med en brutal Nick Nolte…

1 uge ago

Last Night in Soho

Edgar Wrights overnaturlige thriller om den unge kvinde Ellie, der på sit værelse i Soho…

1 uge ago

North By Northwest

Alfred Hitchcocks thriller om reklamemanden Thornhill, der uforvarende bliver viklet ind i en kompliceret og…

1 uge ago

The Substance

Demi Moore og Margaret Qualley er fantastiske i den groteske og absurde The Substance, der…

1 uge ago

Leder og indhold – 13. oktober 2024

Det er blevet oktober, og her på Planet Pulp har vi en virkelig god idé…

1 måned ago