Desplat har komponeret filmmusik siden 1980’erne, men fik sin Hollywood-debut og sit store gennembrud med det smukke score til Girl with a Pearl Earring (2003) (dansk: Pige med perleørering). Med årene har han udfordret sig selv på forskellige musikalske måder, alt efter hvilken type film, han har arbejdet på.
Med Godzilla (2014) udfordrer han selv igen og har overrasket mange filmanmeldere positivt med sin musik, som vi har lyttet til og anmelder her.
Har man ikke nået at se Gareth Edwards film, skal man nok lade være med at kigge på nummerlisten i denne anmeldelse, da der er risiko for spoilers. Så er det sagt.
De japanske Godzilla-film havde tit glimrende musik af den dygtige Akira Ikufube. Hans klassiske Godzilla-tema er en fantastisk melodi, der klart og præcist gav det radioaktive monster karakter. Mange fans blev forbavset over, at man ikke har brugt det til den nye film.
Men Desplat har formået at skabe sit eget tema med ”Godzilla!” (nr. 1), der i den grad er en Godzilla-film værdig. Det starter på en stille og rolig måde i mørke toner, efterfølges af en solo-trompet, der spiller Godzillas tema på en dyster facon, og så kommer det fulde orkester, som tager over for fulde drøn med masser af horn og slagtøj. Alene det første nummer giver en som lytter et heftigt kick.
”Inside The Mines” (nr. 2) ulmer af mystik med afdæmpet brug af violiner, lige indtil de begynder at hyle og bliver overtaget af et stor hornsektion, der afløses af voldsomme, japanske trommer. Desplat bruger mange etniske instrumenter, f.eks. taiko-trommer, der jo passer perfekt til Godzillas japanske rødder. De bliver heldigvis aldrig en kliché. I stedet indgår de som en glimrende del af musikkens lydtapet.
Rigelige mængder af action og spænding finder man i ”The Power Plant” (nr. 3), ”Muto Hatch” (nr. 6), ”The Wave” (nr. 8), ”Airport Attack” (nr. 9), ”Golden Gate Chaos” (nr. 14) og ”Two Against One” (nr. 17), hvor Desplat ikke sparer på de store instrumenter og bruger dem med stor gåsehudsfremkaldende effekt. Temamelodien får en fornem thriller-variation med ”Last Shot” (nr. 18), der bliver spillet mere aggressivt end tidligere. Scoret slutter episk og smukt af med finale-cuet ”Back To The Ocean” (nr. 20).
1
Desplats score er rendyrket monsterfilmmusik med et monsterstort M. Musikken var absolut en af filmens største lyspunkter for mig og var med til at løfte filmen op på et operatisk plan. Musikken har en intens mørke over sig, der skaber gåsehud fra første cue.
Med sit score viser Desplat endnu engang, hvorfor han er en af de bedste filmkomponister i øjeblikket. Han overrasker her med et fremragende score, der fortolker Godzilla og hans ødelæggelser på suveræn vis. Er man til kaotisk, symfonisk filmmusik, så få fat i Godzilla-scoret nu!
Nummerliste:
1. Godzilla! (2:10)
2. Inside The Mines (2:26)
3. The Power Plant (5:50)
4. To Q Zone (2:57)
5. Back to Janjira (6:01)
6. Muto Hatch (3:15)
7. In The Jungle (2:01)
8. The Wave (3:05)
9. Airport Attack (1:49)
10. Missing Spore (3:59)
11. Vegas Aftermath (3:24)
12. Ford Rescued (1:24)
13. Following Godzilla (2:03)
14. Golden Gate Chaos (2:52)
15. Let Them Fight (1:40)
16. Entering The Nest (3:01)
17. Two Against One (4:16)
18. Last Shot (1:58)
19. Godzilla’s Victory (3:04)
20. Back To The Ocean (3:40)
Total spilletid: 60:27
Anmeldt i nr. 106 | 13/08/2014
Det er blevet oktober, og her på Planet Pulp har vi en virkelig god idé…
Den første film, der lader de to ikoniske monstre fra Alien- og Predator-filmserierne mødes, er…
Det længe ventede gensyn med Beetlejuice og det bizarre efterliv er heldigvis en fornøjelig oplevelse.…
"Nej. Tingesten kunne måske nok spille et nummer på gehør efter en enkelt gang, men…
Hvis man er genrefan og samtidig er med på beatet i denne weekend, så er…
Tim Burtons anden film hører stadig til blandt hans mest seværdige, med dens unikke blanding…