Gateway to Apshai [Commodore 64]

2 minutters læsetid

Gateway to ApshaiDu, den unge og uvidende kriger, er efterkommer af Apshais mægtigste kriger. Flået ud af det sikre favntag på din mor, er du blevet udvalgt af troldmanden Merlis til at finde indgangen til det sagnomspundne Apshai-tempel dybt nede i de underjordiske huler.

Gateway to Apshai byder på 128 dungeons og intet mindre end 7.500 forskellig rum! De 128 dungeons er fordelt på 8 levels med 16 dungeons på hvert level.

Formålet er at gennemføre alle 8 levels og score så mange point som muligt. Som spiller har du cirka 6-7 minutter til at udforske hvert level, hvorefter spillet automatisk kaster dig et level længere ned.

Det siger derfor sig selv, at du som spiller ikke får mulighed for at udforske alle 16 dungeons og 7.500 rum i én gennemspilning – hvilket i sagens natur nok også ville være umuligt, hvis man fører et bare nogenlunde normalt liv.

I stedet vælger man i starten den dungeon (1-16) man ønsker at starte i og efterfølgende igen for hvert level, man kommer til.

Top-down

Titelskærm
Titelskærm.

Spillet er i top-down view, hvor man som spiller styrer sin kriger rundt og udforsker de mange forskellige rum, som ligger skjult, indtil de betrædes. Rummene kan indeholde alt fra diverse våben, skatte, potions, spell scrolls, dødsensfarlige monstre og skjulte fælder.

Som spiller skal man bekæmpe monstrene med de våben, man finder, og samle skattene op for point. Jo dybere level, desto flere point giver skattene. Der er diverse spell scrolls til forskellige formål. F.eks. viser en “Locate”-spell skjulte fælder i et rum, mens en “Search”-spell afslører skjulte døre.

Monstrene dukker først op, når man bevæger sig ind i de enkelte rum, og her kan man nogle gange få sig en slem overraskelse. Specielt hvis monsteret bevæger sig hurtigere, end du kan løbe eller bruge dit våben. Her kan man med fordel gemme en “Trap”-spell, så monsteret er lidt mere medgørligt.

Godt sortiment af lydeffekter

Gameplay
Gameplay.

Man styrer sin kriger med sit klassiske joystick og bruger Fire-knappen til at bruge våben, kaste spells osv.

Man skifter mellem forskellige modes vha. F-tasterne. Således er F7 “Fight Mode”, F3 “Select Item” og F5 er til andre typer af actions.

Der er ingen musik i Gateway to Apshai, men der er til gengæld et godt sortiment af lydeffekter. Lige fra sværdet der svinges (minder lidt om lyden af en pisk) samt en skræmmende og desværre ret så skrækkelig lyd, når et monster dukker op i et rum. Jeg husker at jeg som barn altid hoppede i stolen, når monsterlyden kom.

Fantastisk spil

Level 1, dungeon 1.
Level 1, dungeon 1.

Gateway to Apshai er, i min optik, et fantastisk spil. Der er mange spil på C64, som har mistet glansen gennem årene, men her er der tale om et spil, der stadig har bibeholdt sin.

Jeg er imponeret over hele konceptet bag spillet og udførelsen af det. At tænke sig, at man faktisk på C64 har en dungeon-crawler med over 7.500 individuelle rum. Genspilningsværdien er selvsagt utrolig høj.

Som en anden begejstret fan på nettet skrev, så er Gateway to Apshai datidens Diablo. Det kan man vel have sin mening om, men jeg kan nu sagtens se, hvad han mener. Herfra skal lyde min varmeste anbefaling.

5 stjerner

Titel: Gateway to Apshai
Type: Action/RPG
Udvikler: The Connelley Group
Udgiver: CBS Electronics Software (UK), Epyx, Inc. (USA)
År: 1984
Platform: C64
Input: Joystick
hvid
Gateway to Apshai udkom først til Atari 8-bit i 1983. Foruden Commodore 64 blev spillet også portet til ColecoVision (1984).

Anmeldt i nr. 202 | 13/08/2022

Skriv et svar

Your email address will not be published.