Det foregående Bouncer-album, Slangernes retfærd, var en uafsluttet historie, der blev lovet afsluttet i det følgende – altså indeværende – album. Dette viser sig imidlertid ikke at være tilfældet, idet Den enarmedes hævn (der i Slangernes retfærd blev omtalt som Bødlens hævn), udgør et mellemspil, inden historien afsluttes i det indtil videre sidste Bouncer-album, Hunulvenes bytte.
Efter at Bouncer i Slangernes retfærd var blevet tvunget til at forrette hængningen af afroamerikaneren Tom og den tidligere luder Noemie, som Bouncer var forelsket i, satte han sig for at finde ud af sandheden. Var de virkeligt skyldige i drabet på den magtsyge ranchejer Coopers ene søn, eller var det et setup, så Cooper behændigt kunne slippe af med Tom og Noemie og snuppe deres land, inklusiv deres lille guldmine..?
Den enarmedes hævn begynder, da Bouncer på sin hest i fuld galop er på vej for at stoppe Coopers mænd fra en massakre på Malone-ranchen, som han også vil overtage. Cooper har hyret 17 mand til at ordne den lille Malone-familie, hvoraf de to er bedsteforældrene. De ville ikke stå en chance, hvis det ikke var for Bouncer. Efter en lang ildkamp, lykkes det Bouncer og den ikke helt uefne Malone-familie at slå angriberne tilbage, og Bouncer får til sidst sandheden om Tom og Noemie ud af én af Coopers hyrede bødler.
Under ildkampen er Bouncer imidlertid blevet såret, og da han vender tilbage til Barro City bliver han behandlet af kineseren Yin Li, som vi første gang mødte i Slangernes retfærd, og som fortsat har følelser for Bouncer.
Efter at have tilbragt en rum tid i sengen, må Bouncer imidlertid videre med sit forehavende. Han har fået nys om, at byens bankdirektør er i Coopers sold, og at det var fra ham, at Cooper havde fundet ud af, at Tom og Noemie ejede en guldmine. Da Bouncer vil aflægge bankdirektøren et besøg, venter der ham imidlertid en overraskelse. Den gamle indianer, som vi i Slangernes retfærd fandt ud af var på en privat hævnmission, er i lejligheden. Det er imidlertid ikke den eneste overraskelse, for den gamle indianer viser sig at være ingen ringere end Bouncers far!
Efter et længere flashbackforløb, hvor vi hører historien om Bouncer og hans far, vender vi tilbage til nutiden, hvor indianeren afleverer Bouncer uden for opiumshulen. Bouncers sår er sprunget op, og han trænger igen til pleje. Scenen skifter, og vi finder ud af, at alle de bønder, som Clark Cooper har tvunget væk fra deres jord, planlægger et storstilet angreb på Coopers ranch. Hvordan dette præcis spænder af, får vi dog først at vide i Hunulvenes bytte, men der hænger sorte skyer over planen, da vi også finder ud af, at Cooper råder over et Gatling-gevær og har indkaldt tre mexicanske pistoleros i sin tjeneste.
Albummet slutter med, at Bouncer fritages for tjeneste som Barro Citys bøddel, da en ny bøddel er blevet ansat og ankommer med toget. Det viser sig at være en kvinde, som tilsyneladende vinder Bouncers interesse. Hvordan det hele skal spænde af, må vi så vente med at finde ud af til sidste album…
Hvis man har læst sig igennem de hidtidige Bouncer-albums, så har man allerede lært sig, hvad man skal forvente, og på hvilke områder man skal skrue forventningerne til Alejandro Jodorowskys manuskript ned. Jodorowsky er tydeligvis meget glad for pludselige plottwists, og der har indtil videre været ét større af slagsen i hvert album. Denne gang er twistet naturligvis, at Bouncer pludselig møder sin far, som har været væk længe. Det er endnu en af de klichéer, som serien er rig på, og som er lidt af en kamel at sluge.
Fordelen er, at man nu nærmest forventer et sådant twist, og man overraskes i virkeligheden ikke, når det kommer – hverken positivt eller negativt. I forhold til de tidligere bind har Den enarmedes hævn yderligere den fordel, at den er langt mere actionpræget. Faktisk består albummets første 25 sider (ud af 56) af opbygningen til og selve ildkampen omkring Malone-ranchen, og den er både spændende, dynamisk og blodig.
Ventet eller ej, så er det albummets twist og efterfølgende flashbacksekvens, der får læsset til at vakle. Her hører vi bl.a. om, hvordan Bouncer har lært om indianernes kultur, inklusiv hvordan han har lært at navigere i skoven, bygge kanoer og meget andet. Det er fint nok, men hvordan kan det så være, at der aldrig tidligere har været den mindste omtale af Bouncers indianske baggrund og hans indianske naturkendskab? Det virker som endnu en pludselig indskydelse fra Jodorowskys side og underminerer en del af det, man ved fra de tidligere bind. F.eks. får man i bind 2 – Bødlernes medynk – indtrykket af, at Bouncer er blevet oplært af den tidligere revolvermand Crazy Butterfly, som på trods af navnet ikke var indianer.
Endnu engang afhænger en stor del af nydelsen af Bouncer-serien derfor af, om man er i stand til at kapere manuskriptets twists og de tilsyneladende pludselige indskydelser fra Jodorowskys side. Når man som sagt nærmest forventer denne stil lagt for dagen, lader man sig ikke i så høj grad som ellers gå på af det – det er tilsyneladende bare den stil, Jodorowsky har besluttet sig for – men det er stadig ærgerligt, at serien ikke kunne undgå disse manierede klichéer.
Underholdningsværdien er til gengæld bøffet gevaldigt i vejret på grund af den mere actionmættede handling i dette album, og det gør vel nok Den enarmedes hævn til det hidtil bedste bind siden det første, Kains Øje. Francois Boucq synes at have fået bedre styr på at tegne ansigter, og generelt holder det visuelle udtryk i Den enarmedes hævn en virkelig høj kvalitet. Når det går løs med skyderiet, er Bouncer fortsat en særdeles barsk serie, og det klæder den virkelig godt.
Som sagt kommer nydelsen af hele Bouncer-serien an på, hvor store kameler man er parat til at sluge i plotafdelingen. Hvis man som jeg efterhånden er ved at være vant til den klichéprægede handling, så må jeg erkende, at Den enarmedes hævn faktisk er et ganske læseværdigt album. Men forventningerne bør stadig ikke være skruet alt for højt i vejret.
Bouncer 4. del: Den enarmedes hævn er venligst stillet til rådighed af Carlsen Comics.
Anmeldt i nr. 27 | 13/01/2008
I denne måneds leder skriver Jacob Krogsøe om... en julekalender?
Edgar Wrights overnaturlige thriller om den unge kvinde Ellie, der på sit værelse i Soho…
Alfred Hitchcocks thriller om reklamemanden Thornhill, der uforvarende bliver viklet ind i en kompliceret og…
Demi Moore og Margaret Qualley er fantastiske i den groteske og absurde The Substance, der…
Det er blevet oktober, og her på Planet Pulp har vi en virkelig god idé…