Categories: Tegneserier

Bagdads løver

Bagdads løver er noget så sjældent som en politisk fabel på tegneserieform, der er baseret på virkelige hændelser i Irak. Nogle vil måske blive afskrækket af beskrivelsen “politisk fabel baseret på virkelige hændelser”, da man kunne forvente en gumpetung moralisering. Men heldigvis er Bagdads løver en herlig og smuk tegneserie, som er meget enkel, troværdig, velfortalt og solidt tegnet.

Som sagt er Bagdads løver baseret på virkeligheden, og det bliver da også brugt i lanceringen på bagsiden af den danske udgave: “Under et af de amerikanske bombeangreb i foråret 2003, flygter et kobbel af løver fra Bagdads Zoologiske have.” Denne lille mærkværdige nyhed fra virkelighedens Bagdad har så inspireret forfatteren Brian K. Vaughan til at skrive Bagdads løver, som ikke bare er blevet til en allegori over Irak-krigen, men snarere en allegori over krig generelt. Det gør da også, at Bagdads løver bliver mere langtidsholdbar, end hvis det kun var én bestemt konflikt, der var i fokus.

Pålagt friheden

Løverne på fri fod.

Albummet indledes med et billede af en lille fugl, der sidder i et træ og råber “Himlen falder! Himlen falder!” For foden af træet står der en stolt løve, der truer fuglen, og siger, at himlen ikke kan falde ned. Så bliver løven dækket af stor skygge, og i det næste billede ses tre bombeflyvere over løven. Vi er i Bagdads Zoo, som på grund af krigen er henlagt i kaos. Men de menneskelige vogtere har opretholdt en form for status quo, selvom krigen raser på sit højeste.

Blandt løverne, der tæller den gamle Safa, den stolte Zill, den handlekraftige Noor og ungen Ali, har der spredt sig en oprørsk tankegang, men det er kun blevet ved tanken. Da en bombe sprænger muren omkring deres hjem/fængsel i stykker, bliver løverne dog tvunget til at skride til handling. Deres menneskelige vogtere stikker af, og nu bliver friheden pålagt dem. Så de fire løver kan nu begynde deres rejse rundt i Bagdads tomme og krigshærgede gader.

Som handlingen skrider frem, støder løverne på forskellige individer, der repræsenterer forskellige måder at forholde sig til krigen på. Vi har eksempelvis de nederdrægtige aber, den kujonagtige gazelle, den apatiske og livskloge skildpadde, og den lettere vanvittige bjørn. Og snart må løverne sande, at friheden i et krigshærget Bagdad ikke er nogen nem størrelse at forholde sig til. Mere skal der ikke røbes her, blot skal det siges, at historien bestemt ikke egner sig som højtlæsning for din fem år gamle søn. Det er en vaskeægte graphic novel for et voksent publikum, hensat til en “uskyldig” dyreverden.

Højt niveau

En gadebande i form af ondskabsfulde aber.

En af grundene til at Bagdads løver fungerer ganske glimrende som en fabel er Vaughans evne til et veksle mellem dyrenes “dyriske” og “menneskelige” sider. For godt nok er de fire løver på mange måder som mennesker, men Vaughan glemmer ikke de rent dyriske elementer, som også giver fortællingen en kant og charme, som er med til at løfte Bagdads løver op på et ganske højt niveau.

Vi har den dyriske sult, den dyriske sex og den dyriske levemåde, som nok heller ikke er så langt væk fra de menneskelige drifter, hvis disse bliver sat på spidsen. Denne vekselvirkning mellem det dyriske og menneskelige er konstant til stede i Bagdads løver, og de fire løvers personlighed bliver da også defineret ud fra dette. Således kommer vi også ind under huden på vores hovedpersoner, og ganske enkelt og effektivt bliver deres typer defineret.

Samtidig er historien en gribende allegori over, hvordan “almindelige” mennesker/dyr tackler en ny hverdag med krig og død, og netop fordi vi kommer til at holde af vores hovedpersoner, berører det os dybt.

Frihed som tema

De mørke farver i ét af albummets dystre passager.

Et af de helt centrale temaer i Bagdads løver er, om frihed er noget, man kan blive pålagt eller noget, man selv skal skabe – hvilket naturligvis falder fint i tråd med hele den vestlige verdens indgriben i Irak og andre brændpunkter for den sags skyld. Vaughan skildrer denne problematik ganske nøgternt, og langt hen af vejen objektivt, hvilket også gør receptionen meget troværdig og rørende.

Der er ikke nogen decideret løftet pegefinger, men mere en masse elementer, der tvinger læseren til selv at tage stilling, og her kommer man ikke uden om en fabels styrke. For selv om man ikke er tvivl om, at dyrene og situationen er symboler på noget i det virkelige samfund, så bliver det aldrig søgt og kvalmende. Der er dog passager, der tangerer det patetiske, men Vaughan er dygtig til at krydre disse dele med lige dele brutalitet, mørke og grusomhed.

Visuelt smuk

Rent visuelt er Bagdads løver en smuk lille sag. Tegneren Niko Henrichon er et stort set ubeskrevet blad indenfor tegneseriemediet, men ham skal man nok holde øje med i fremtiden. Ikke fordi hans stil som sådan er noget usædvanligt, men mere fordi han er så fandens dygtig til at indfange den stemning, som forfatteren Vaughan har ville formidle. Således er løvernes og de andre dyrs personlighed skildret enkelt og effektivt, som er en nødvendighed, når vi har med en allegori at gøre.

Det nytter ikke, hvis stilen tager for meget fokus, når det er fortællingen, der er det vigtigste. Henrichon får dog lidt større mulighed for at vise, hvad han kan i sine smukke, grumme og troværdige skildringer af Bagdads gader. Henrichon indfanger meget præcist den stemning af forfald og frihed, som fortællingen ønsker at formidle.

Samtidig er farveholdningen i Bagdads løver smuk. Vi har varme og gullige farver, som brydes af de mørke farver i mødet med bjørnen og de nærmest brændende farver, der ses hen i mod slutningen. Det er en fryd for øjet, som er med til at sætte det hele i relief, og rent visuelt er det farvelægningen, som i min bog løfter Bagdads løver op til noget helt specielt rent visuelt.

Varmeste anbefalinger

Solen brænder som slutningen nærmer sig.

Alt i alt kan man sige, at Bagdads løver, både i fortælling og illustration, er et enkelt og smukt album, som sætter tanker i gang hos læseren. Det er også et album, som passer godt ind i G. Floy Studios lækre udgivelser, og det er dejligt at se en graphic novel uden superhelte og overnaturlige elementer. O.k. – at dyr taler er ikke helt naturligt, men jeg tror, I forstår, hvor jeg vil hen. De varmeste anbefalinger og brunstige løvebrøl skal lyde herfra til den lækre hardcoverudgave med smudsomslag. Se, det er guf for samlere at få sine varer leveret i en så indbydende pakke.

Bagdads løver er venligst stillet til rådighed af G. Floy Studio.

Titel: Bagdads løver
Originaltitel: Pride of Baghdad
Forfatter: Brian K. Vaughan
Tegner: Niko Henrichon
Forlag, år: G. Floy Studio, 2008
Forlag, år (originaludgivelse): DC Comics/Vertigo, 2006
Albumlængde: 136 sider
Dansk oversættelse: Steffen P. Maarup

Anmeldt i nr. 30 | 13/04/2008

Stikord: Fabel

Jacob Krogsøe

Jacob Krogsøe. Medstifter af Planet Pulp. Redaktør. Bosiddende i Århus, hvorfra han har færdiggjort sit studie på Film- og Medievidenskab på KUA. Har desuden taget tillægsuddannelsen på Journalisthøjskolen, og startede den 1. oktober 2011 som mediebibliotekar på Randers Bibliotek. Er født på Fyn og opvokset i Sønderjylland. Har altid haft en stor passion for film, helt tilbage fra da han så film i sine bedsteforældres biograf i Hesselager. Maltin’s Film Guide [..]

Share
Published by
Jacob Krogsøe

Recent Posts

Leder og indhold – 13. oktober 2024

Det er blevet oktober, og her på Planet Pulp har vi en virkelig god idé…

3 uger ago

Alien vs. Predator

Den første film, der lader de to ikoniske monstre fra Alien- og Predator-filmserierne mødes, er…

3 uger ago

Beetlejuice Beetlejuice

Det længe ventede gensyn med Beetlejuice og det bizarre efterliv er heldigvis en fornøjelig oplevelse.…

3 uger ago

Metallicus

"Nej. Tingesten kunne måske nok spille et nummer på gehør efter en enkelt gang, men…

3 uger ago

Leder og indhold – 13. september 2024

Hvis man er genrefan og samtidig er med på beatet i denne weekend, så er…

2 måneder ago

Beetlejuice

Tim Burtons anden film hører stadig til blandt hans mest seværdige, med dens unikke blanding…

2 måneder ago