Nr. 64 – 13. februar 2011

I denne måned byder vi en ny skribent velkommen. Jesper Hansen, der som komponist ved en masse om filmmusik, har skrevet en klumme om filmmusiknomineringerne til årets Oscar-uddeling. Velkommen til Jesper! Og når vi nu er ved Oscar-uddelingen, så tager vi lige en rundtur omkring nogle af de forskellige filmfestivaler og filmpriser.

”Det er jo onkel Oscar”

Oscar-uddelingen, eller Academy Awards (American Motion Picture Arts and Science Award), er toppen af mainstreamfilmens kransekage. Oscaruddelingen har fundet sted siden 1929, med kun få afbrydelser i forbindelse med krig, og i år er det så uddeling nummer 83. Selve showet er et filmmanuskript værdigt, og mange her i Danmark holder sig vågne natten mellem søndag og mandag for at følge Hollywoods selvsmagende rygklappere.

I år kan VI, ja altså OS danskere, jo vinde en pris, hvis Suzanne Biers Hævnen (2010) slår de andre fremmedarbejdere af banen. Værterne er dette år James Franco og Anne Hathaway – Harry Osborn/New Goblin og Ella Enchanted. Af Planet Pulp-relaterede film, der har vundet for bedste film kan naturligvis nævnes The Lord of the Rings: The Return of the King (2003) for ikke at forglemme The Silence of the Lambs (1991) og Braveheart (1995).

Oscar-statuetten har efter sigende fået sit navn, Oscar, fordi en sekretær, da hun så den forgyldte statuette, udbrød: ”Han minder om min onkel Oscar.”

Golden Globe og Robert Redford

I USA uddeles også Golden Globe Award af The Hollywood Foreign Press Association. Her får man ofte et fingerpeg om, hvem der vinder Oscar-statuetterne, da Golden Globe-uddelingen finder sted i januar. Første gang denne prisoverrækkelse fandt sted var i 1944, og i år var det nummer 68 af slagsen. Vinderne får, sjovt nok, forgyldte globus-statuetter. Interessante vindere for bedste film er film som The Exorcist, E.T. (1982) og Avatar (2009) – interessante da ingen af disse vandt Oscaren for bedste film.

Fælles for Oscar og Golden Globe er, at uddelingen finder sted i selveste Hollywood. Hvis man rejser mod vest, til Utah, finder man Sundance Film Festival (oprindeligt Utah/US Film festival). Sundance Institute blev etableret i 1981 af Robert Redford, og navnet er hentet fra Redford-filmen Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969).

Sundance er independentfilmens scene, hvor store navne som Quentin Tarantino, Paul Thomas Anderson og Darren Aronofsky fik deres festivalgennembrud. Det fælles ved følgende meget forskellige film er, at de alle startede deres sejrsgang på Sundance: Reservoir Dogs (1992), Clerks (1994), The Blair Witch Project (1999), Saw (2004) og Napoleon Dynamite (2004).

Hvis vi så vender næsen mod Europa, er der specielt tre byer, der stikker næsen frem: Cannes, Venedig og Berlin. Dette trekløver markerer toppen af de europæiske filmpriser. Her er det også helt andre film, der vinder de store priser, end i USA.

Frankofil, løven og isbjørnen

Festival International du Film i Cannes – ja, de franskmænd er også ambitiøse – er blevet afholdt siden 1946. Det er her kunstnerne hyldes, og hvor fransk film, og dansk for den sags skyld, stortrives. Hvis man er hip, tager man på Cannes-festivalen, hvor priserne er palmer i forskellige afskygninger. Mange spændende og ofte kontroversielle film har vundet Palme d’Or, De Gyldne Palmer: The Third Man (1949), M*A*S*H (1970), Taxi Driver (1976), Barton Fink (1991), Pulp Fiction (1994) og Das weisse Band (2009).

Venedig Filmfestival, Mostra del Cinema, blev som den første internationale filmfestival etableret i 1932. Priserne i Venedig kommer i form af løver. Carl Th. Dreyer vandt hovedprisen, Guldløven, for Ordet (1955). Andre spændende vindere er film som Rashomon (1950), Rosencrantz & Guildenstern Are Dead (1990) og The Wrestler (2008).

I Tyskland finder vi Berlin Filmfestival, Internationale Filmfestspiele Berlin (også kendt som Berlinale), der blev grundlagt i 1951. Festivalen løber af staben i februar – i år i dagene fra den 10.-20. februar. I Berlin vinder man bjørne, og af interessante Guldbjørne-vindere kan nævnes The Canterbury Tales (1972) og The Thin Red Line (1998)

Der findes et utal af andre filmfestivaler og filmpriser. Dette var bare et lille nedslag i nogle af de helt store. Men før vi stopper rundturen, vil vi lige dvæle ved en pris, som ligger os tæt på hjertet.

Skraldespanden

Golden Raspberry Award, i folkemunde bare Razzie, hylder de dårligste mainstreamfilm og er derfor den grimme tvillingebror til Oscar-uddelingen – Razzien uddeles typisk dagen før Oscaren. Vinderne får et forgyldt hindbær, raspberry, placeret på en filmrulle.

Razzie-uddelingen blev stiftet i 1981 og af store ”vindere” af værste film bør nævnes: Rambo: First Blood Part II (1985), Cocktail (1988), Hudson Hawk (1991), Showgirls (1995), The Postman (1997), Wild Wild West (1999), Battlefield Earth (2000), Basic Instinct 2 (2006) og Transformers: Revenge of the Fallen (2009).

Man kan jo så diskutere, om de nævnte film er dårlige, men det er i hvert fald et statement at uddele prisen til store Hollywood-produktioner. Både The Postman og Battlefield Earth er for øvrigt anmeldt her på Planet Pulp, og i Razzie-sammenhæng kan Battlefield Earth da også bryste sig af prisen Worst ”Drama” of Our First 25 Years, som den fik tildelt i 2005. Tillykke!

Blandet guf

I denne måned vil I ellers kunne læse anmeldelser af endnu en roman i serien om Drizzt og vennerne, The Legacy, en fremragende tegneserie af Garth Ennis og Peter Snejbjerg, Kære Billy, en sublim zombieroman, World War Z, en dejlig gyserhomage, The House of the Devil, en spøjs videonasty, The Toolbox Murders og ringe samuraiaction i Samurai Avenger: The Blind Wolf. Så alt i alt en lille blandet pose lækkerier.

Vi ses til marts, hvor vi forhåbentligt kan byde enten foråret eller apokalypsen velkommen. Over and out.

Film:
The House of the Devil (Ti West, 2009)
Samurai Avenger: The Blind Wolf (Kurando Mitsutake, 2009)
The Toolbox Murders (Dennis Donnelly, 1978)

Bøger:
The Legacy (R.A. Salvatore, 1992)
World War Z: An Oral History of the Zombie War (Max Brooks, 2006)

Tegneserier:
Kære Billy (Garth Ennis & Peter Snejbjerg, 2009)

Artikler:
And the Oscar for best score goes to…