I H.E.R.O. (Helicopter Emergency Rescue Operation) påtager du dig rollen som Roderick Hero. Roderick har en mission: Han skal redde en gruppe minearbejdere, der er fanget under jorden.
Roderick er udstyret med en heli-pack på ryggen og en hjelm, der kan skyde laserstråler, og med udstyret på plads, begiver Roderick sig ned under jorden.
Vertikalt scrollende
H.E.R.O. er et actionspil, hvor du skal styre Roderick gennem minegangene, mens du skal undgå at komme i kontakt med de forskellige dyr og monstre, der befolker stedet. De kan dog til enhver tid neutraliseres med laserstråler.
Den primære retning er oppefra og ned; når du flyver ud af bunden af skærmen, skiftes der til en ny skærms i takt med, at Roderick bevæger sig dybere og dybere ned i minen. Dog er der næsten fra starten levels, hvor man også skal bevæge sig opad for at omgå en forhindring. Bemærk også, at der ikke er tale om, at skærmen scroller; hver skærm er et element for sig.
Udover forskellige dyr – edderkopper, flagermus osv. – som man skal undgå at komme i kontakt med, kan ens fremfærd være spærret af mure af sten (grå) eller lava (røde).
Begge typer af mure kan ødelægges enten med hjelmens laserstråle eller med én af de dynamitpakker, man også har med.
Det går hurtigst at bruge dynamitten, men man har et begrænset antal dynamitpakker, og man skal også være forsigtig med ikke at stå for tæt på dynamitten, når den går af.
Laserstrålen kan man til gengæld bruge så meget, man lyster, men det tager tid at fjerne murene på den måde, særligt lavamurene.
Tiden tæller ned
Og tid er ikke det, man har mest af. Nederst på skærmen er der en energi-barre, der hele tiden tæller nedad. Hvis ikke man har nået afslutningen på den enkelte level, inden barren er helt tom, mister man et liv.
Liv mister man ligeledes, hvis man kommer i kontakt med de forskellige dyr og monstre, der befolker minegangene, eller hvis man kommer i kontakt med de røde lavamure.
Når man når afslutningen på hver level, får man ekstra point for den resterende energi, der er i ens energi-barre samt for hver ubrugt dynamitpakke. I løbet af banen får man naturligvis point for alle de dyr, man slår ihjel, samt for hver mur, man fjerner. For hver 20.000 point, man optjener, får man et ekstra liv.
Vanedannende
Gameplayet i H.E.R.O. er ekstremt enkelt, men man skal ikke lade sig snyde af, at de første levels er ret nemme. Sværhedsgraden går støt og langsomt i vejret, og ret hurtigt bliver det udfordrende at gennemføre banerne.
Netop fordi spillet er så enkelt og let at gå til, er underholdningsværdien høj, og H.E.R.O. er forbløffende vanedannende.
Taget i betragtning, at spillet er fra 1984, er grafikken faktisk hæderlig, om end ikke imponerende. Lyden er begrænset: Der er f.eks. ingen musik, men kun lyde af helikopteren, når man skyder med laser, sprænger ting i luften osv.
Men selvom spillet ikke er nogen skønhedsåbenbaring, betyder det ikke noget, når først, man er i gang. Gameplayet i H.E.R.O. er nemlig så fornøjeligt, at man er mere end villig til at tilgive, at både grafik og lyd er til den primitive side.
Så spænd helikopteren på ryggen og tag på eventyr med Roderick. Du vil ikke fortryde det!
Type: Action
Udvikler: Activision, Inc.
Udgiver: Activision Ltd. (Europa), Activision Inc. (USA)
År: 1984
Platform: C64
Input: Joystick
H.E.R.O. udkom først til Atari 2600 og foruden Commodore 64 blev spillet portet til en lang række andre systemer, bl.a. Atari II, Atari 5200, Atari 8-bit, ColecoVision, MSX og ZX Spectrum.
Anmeldt i nr. 202 | 13/08/2022