Our Great National Parks

3 minutters læsetid

Our Great National ParksEn af de genrer, der næsten konsekvent er garant for god musik, er naturdokumentarer, og et af de seneste skud på stammen er bestemt ingen undtagelse.

Det er som om, naturdokumentarer bare bringer det bedste ud i de komponister, der får muligheden for at skrive musik til dem, formentlig til dels fordi genren giver komponisterne relativt frie tøjler og ofte lægger op til stor, melodisk musik.

På den måde adskiller naturdokumentarer sig fra resten af dokumentargenren, der er en langt mere blandet landhandel, og hvor mange moderne dokumentarfilm ofte har langt mere tilbageholdne scores, typisk uden megen tematisk materiale – måske fordi dette anses for mere “seriøst” af instruktørerne.

Men her er det heldigvis musikken fra en naturdokumentar, det skal handle om.

Ekstremt flot

Netflix-produktionen Our Great National Parks, der handler om nogle af verdens nationalparker (og som i øvrigt er præsenteret og speaket af Barack Obama) fik premiere i april måned og har fået glimrende anmeldelser.

Det er da også fuldt fortjent. At Obama medvirker er mest en gimmick, men billederne er ekstremt flotte – stort set på niveau med BBC’s hæderkronede naturdokumentarer, der står som genrens målestok.

Her kan Our Great National Parks fint konkurrere, også selvom Obamas ellers udmærkede speak ikke kan konkurrere med f.eks. David Attenboroughs indfølt entusiastiske måde at formidle stoffet på.

Stærkt melodisk

Manden bag musikken til Our Great National Parks er britiske David Schweitzer, der især har komponeret musik til forskellige typer af dokumentarfilm og masser af tegnefilmserier for børn.

Til Our Great National Parks har han komponeret et score, der på helt typisk vis for genren er stærkt melodisk, og hvor Schweitzer helt klart har lagt sig i selen for at komponere musik, der skiftevis er smuk, underfuld, spændende og dramatisk – præcis som naturen beskrives i de fleste dokumentarer.

Scoret er komponeret for symfoniorkester, suppleret med en del velplaceret og fint applikeret synthesizer og dertil stedvist stort kor, vokalsolist, akustisk guitar m.m.

Fint hovedtema

Det hele er forankret om et rigtig fint hovedtema, som første gang introduceres i “Our Great National Parks” (nr. 1), og som vender tilbage ofte i selve programmerne.

På albummet forsvinder hovedtemaet i en stor del af albummets spilletid, men vender dog stedvist tilbage (f.eks. rigtig fint i “Sifaka Family”, nr. 9) inden det dukker mere hyppigt op hen mod slutningen i bl.a. “A World of Wonder” (nr. 24).

I den forbindelse skal det lige siges, at albummet, med en spilletid på en time, naturligvis ikke præsenterer det komplette score. Hvert af de fem afsnit varer 50-55 minutter, og der er musik i en stor del af spilletiden.

Albummet repræsenterer dermed kun et udvalg af musikken, og når musikken er af så høj kvalitet, som tilfældet er her, kan man godt ærgre sig over, at man ikke bare har udgivet det hele.

Spækket med glimrende musik

Scoret er som sagt stærkt melodisk, og en stor del af de 26 cues formidler primært en stemning af skønhed og betagelse. Men der er naturligvis også cues, der ligger indenfor andre genrer, og som slår en mere dramatisk tone an.

“Odyssey” (nr. 10) og “Feeding Frenzy” (nr. 13) er f.eks. en type musik, man i ethvert andet score ville betegne som et actioncue, mens “Hammerhead Worm (Leuser)” (nr. 15) nærmest er spændingsmusik.

Også “Pacific Waves” (nr. 17) er stort og dramatisk anlagt, mens musikken stedvist, f.eks. i dele af “Sifaka Family”, “First Flight (Condor)” (nr. 19) og “Yakushima” (nr. 22), er mere underfundig og næsten humoristisk.

Hovedsageligt er det dog som sagt naturens skønhed, Schweitzer formidler gennem sin musik, og det gør han aldeles glimrende.

Cues som “Loango” (nr. 2), “Towards the Water” (nr. 6) og “Elephants” (nr. 12) er blot nogle få eksempler på det vitterligt fantastiske, men helt generelt er Our Great National Parks bare spækket med glimrende musik.

Det kan godt være, scoret ikke kommer helt op på siden af de sidste par års bedste indlæg i genren, f.eks. Ilan Eshkeris A Perfect Planet og Chad Cannons Qinghai: Our National Park (begge 2021), men det er tæt på!

Mere, tak!

David Schweitzers score til Our Great National Parks skriver sig fornemt ind i den efterhånden store bog med aldeles glimrende musik til naturdokumentarer, og jeg hører meget gerne mere af denne slags musik fra Schweitzers hånd!

5 stjerner

Nummerliste:
1. Our Great National Parks (3:12)
2. Loango (2:04)
3. Orca (1:29)
4. Sandgrouse (1:52)
5. Torres del Paine (Glaciers) (1:43)
6. Towards the Water (2:24)
7. Problems and Solutions (2:16)
8. The Rain at Last (2:37)
9. Sifaka Family (1:39)
10. Odyssey (Tsingy de Bemaraha) (3:24)
11. Monarch Butterflies (2:46)
12. Elephants (Tsavo) (2:42)
13. Feeding Frenzy (2:10)
14. A New Generation (2:29)
15. Hammerhead Worm (Leuser) (3:41)
16. Mzima Springs (1:48)
17. Pacific Waves (2:08)
18. Hanauma Bay (1:09)
19. First Flight (Condor) (2:53)
20. Great Barrier Reef (2:21)
21. Murmuration (Quelea) (2:22)
22. Yakushima (2:31)
23. Night Sky in Patagonia (2:21)
24. A World of Wonder (1:54)
25. Monterey (2:42)
26. Wild Spaces (2:23)

Total spilletid: 61:00

Titel: Our Great National Parks
Komponeret af: David Schweitzer
Orkestreret af: Alec Roberts, Peter Riley, Paul Campbell
Komponeret: 2022
Udgivet: 2022
Label: Netflix Music

Anmeldt i nr. 201 | 13/07/2022

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.