Petra de San José (Oscar Martín Leanizbarrutia, 2022) [Mikroanmeldelse]

1 minuts læsetid

Petra de San JoséDen spanske komponist Oscar Martín Leanizbarrutia leverede et af sidste års smukkeste scores til Claret, der handlede om den spanske spanske præst og missionær Antonio María Claret, der stiftede clareterordenen i 1849.

Nu er Leanizbarrutia tilbage med endnu et score om en spansk religiøs skikkelse og fra samme instruktør, Pablo Moreno. Petra de San José handler om den spanske nonne Ana Petra Pérez Florido, også kaldet Petra de San Jóse, der i 1800-tallets Barcelona stiftede sin egen menighed, der tog sig af gamle og hjemløse.

Leanizbarrutias score er, akkurat som Claret, voldsomt smukt! Scoret er symfonisk, med hyppig anvendelse af akustisk (klassisk) guitar og solosopran. Dertil indimellem kor og kastagnetter, hvor sidstnævnte, sammen med guitaren, naturligvis understreger filmens spanske setting (f.eks. “La Llamada”).

Der er også lidt diskret synth hist og her, ligesom Leanizbarrutia nogle få steder supplerer med pibeorgel.

Hovedtemaet introduceres i “Petra de San Jose”, og sikke et tema! Det starter med sologuitar og en anelse synth, inden orkestret kommer ind, bl.a. med en smuk cellosolo. Det hele bygger op til en stor præsentation af temaet ved 2:32.

Hovedtemaet er det eneste gennemgående tema i scoret, og det høres ofte, men generelt er scoret melodisk og harmonisk, selvom der også er nogle mørkere cues undervejs, f.eks. “Los Bravo”, “Prisioneros” og “Enfermos”, hvor Barrutia ikke skyr dissonans.

Det er dog undtagelsen, og langt hovedparten af scoret er hjerteskærende smukt med hyppige cello- og violinsoloer og også stedvise flygelsoloer.

Her er højdepunkterne for mange til at beskrive alle sammen, men cellosoloen (med hovedtemaet) i “Reflexionado” er vidunderlig. Det samme er “San José” med dens solosopran over flimrende strygere. Eller “Hermanos” (med eget tema) i strygere og guitar.

Hvis man skal dryppe en smule malurt i bægeret, skulle det alene være, at mange cues er meget korte. Af albummets 30 cues er ni under ét minut lange, mens yderligere otte er under halvandet minut.

Det betyder, at nogle af Leanizbarrutias idéer ikke for alvor når at folde sig ud, inden cuet slutter.

Det skal dog ikke afholde mig fra at sige, at Petra de San José er et af de smukkeste scores, jeg har hørt i år, og sandsynligvis også ét af de smukkeste, jeg kommer til at høre i år. Helt igennem vidunderlig musik!

6/6

Tracks: 1. Petra de San Jose (4:23), 2. Barcelona Finales del Siglo XIX (3:18), 3. Domingo en el Pueblo (0:54), 4. La Llamada (0:51), 5. ¿Tan Pronto? (1:27), 6. Reflexionado (0:57), 7. Oracion y Penitencia (1:19), 8. Quiero Ser Religiosa (0:55), 9. La Verdad de Manuel / Los Desamparados (2:22), 10. Los Bravo (4:23), 11. Primeros Pasos (1:42), 12. El Anciano del Callejón (2:05), 13. Padre (0:49), 14. Prisioneros (2:14), 15. San José (1:16), 16. Hermanos (0:59), 17. Primeros Votos (1:15), 18. Enfermos (0:49), 19. Madres de Desamparados (2:01), 20. Fundación de la Congregación (1:10), 21. Es un Cuervo (1:25), 22. Madre Visitación Expulsada / Problemas en Vélez (3:01), 23. Que Vergüenza (1:53), 24. Terremoto / Redimidas (1:43), 25. Papelitos (0:39), 26. Oración Nocturna (0:41), 27. A Cavar / Viaje a Roma (2:53), 28. Encuentro Con Su Santidad (1:46), 29. Ramon Enfermo (1:08), 30. Primeros Votos (Versión Alternativa) (1:11)

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.