Hotel Transylvania: Transformania (Mark Mothersbaugh, 2022) [Mikroanmeldelse]

1 minuts læsetid

Hotel TransylvaniaTransformania er fjerde film i rækken af animerede film om monstrene fra Hotel Transylvania. Mark Mothersbaugh leverer igen musikken, sådan som han har gjort til de tre foregående film i serien.

Scoret er overvejende symfonisk, men også med anvendelse af lidt synth. Dertil forskellige specialinstrumenter, bl.a. cembalo, pibeorgel, theremin (formentlig synthesizet), akustisk guitar samt moderne slagtøj. Dertil også kor.

Musikken er stærkt tematisk, formentlig med anvendelse af temaer fra de foregående scores, som jeg dog ikke har hørt.

Mothersbaughs score er virkelig solidt! Det må dog siges, at det også er virkelig energisk og tempofyldt (ondere tunger ville måske sige overgearet), og kun sjældent kommer så langt ned i tempo, at man som lytter får en tiltrængt pause. “Count Wonderful” og “Begin A New Chapter” er et par af de få eksempler og begge rigtig fine.

Dertil også en del Mickey Mousing, som nogle måske vil finde irriterende, men som jo generelt er forventeligt i de fleste scores til animerede film.

Mange fine cues i flere genrer, heriblandt en del, der kan kaldes “horror i børnehøjde” – f.eks. “Serious Real Estate Law” (bl.a. med cembalo) og “Van Helsing’s Basement Lab / Meet Gigi” (med bl.a. kor og orgel).

Selvfølgelig også mange letbenede, humoristiske cues med masser af træ- og messingblæsere, f.eks. “Leaving The Hotel To Both Of Us”, “Vision of Hotel Johnny” (også med theremin) og “Monster Killing Blimp Pt. I”.

Ligeledes en del rigtig gode actioncues, særligt “Crazy Car Ride / Crystal Cave Revealed” og “Heroine With A Crystal Chaser”.

Filmens sydamerikanske setting slår også igennem i enkelte cues, f.eks. “Arriving in South America” og “Hiking Montage” med latinamerikanske rytmer og instrumentering.

Stedvist har scoret en vis lighed med noget, Danny Elfman kunne have komponeret i begyndelsen af sin karriere, men det er få steder og kun flygtigt.

Generelt et rigtig fint score, velkomponeret og stedvist faktisk teknisk ekvilibristisk, men også et score, man næsten bliver forpustet af at høre. Underholdningsværdien er dog høj hele vejen igennem.

4/6

Tracks: 1. Sabre Mariachi (1:28), 2. Tiny Adjustments (1:07), 3. Blue Danube (Zombie Band) (1:07), 4. Count Wonderful (0:45), 5. Leaving The Hotel To Both Of Us” (1:47), 6. Vision of Hotel Johnny (0:58), 7. Serious Real Estate Law (1:31), 8. Van Helsing’s Basement Lab / Meet Gigi (1:06), 9. Johnny Transforms (0:39), 10. Everything OK Down Here? (0:40), 11. I’m A Monster / Chases (3:06), 12. Dangerous Johnny (1:34), 13. Drac Pack Transformation (1:37), 14. Drac Flies Gremlin Air (1:28), 15. Dad Are You In Here? (1:09), 16. Arriving In South America (1:47), 17. Human Drac Pack (1:53), 18. Hiking Montage (1:49), 19. Battling Gigi (1:18), 20. Vampires Of The Jungle (1:17), 21. Monster Killing Blimp Pt 1 (1:07), 22. Monster Killing Blimp Pt 2 / Jeepin’ and Peepin (1:25), 23. Long Fall / You’re Flying / Campfire (4:14), 24. Crazy Car Ride / Crystal Cave Revealed (5:04), 25. Cave Maze / Leading Johnny (1:51), 26. Heroine With A Crystal Chaser (3:49), 27. Ooey Gooey Center (2:51), 28. Begin A New Chapter (2:47)

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.