Musikken til det ret fine tidsrejsedrama The Butterfly Effect er komponeret af den stort set ukendte Michael Suby. Suby har leveret musik til i alt en halv snes spillefilm foruden en stribe tv-serier, hvoraf den bedste kendte formentlig er The Vampire Diaries (2009-); her har Suby stået for musikken til i alt 50 episoder.
Subys score til The Butterfly Effect er komponeret primært for symfoniorkester, men med stedvis anvendelse af lidt electronica af forskellig art.
Indledningsvist havde filmens instruktører en idé om, at scoret skulle ændre karakter ganske markant i hver ny “tidsstrøm”, filmens hovedperson skabte ved at lave om på hændelser i fortiden. Hvor interessant denne idé end er, så er det måske godt nok, at det alligevel ikke blev til noget, og scoret er generelt homogent hele vejen igennem.
Atmosfærisk underscore
Musikken kan overordnet karakteriseres som atmosfærisk underscore, selvom der da også er enkelte temaer i spil. Hovedtemaet introduceres i albummets første track, “The Butterfly Effect Main Theme”, og er et smukt, afdæmpet tema, domineret af flygel og vokalsolist og bakket op af orkestret, hovedsageligt strygersektionen.
Uden i øvrigt at ville drage nogen sammenligning – eller antyde at der ligger noget bag – så minder Subys hovedtema tonalt ganske meget om Alexandre Desplats flotte tema fra Hostage, der kom året efter.
Interessant nok spiller “hovedtemaet” nærmest ingen rolle i løbet af scoret – temaet gentages i hvert fald ikke senere i scoret, selv om kombinationen af flygel og strygere går igen i flere af albummets bedste og smukkeste cues, bl.a. “Jason’s Funeral” (nr. 6), “Kayleigh’s Funeral” (nr. 13) og “Evan and Kayleigh / Kayleigh Loves Lenny” (nr. 20).
Lidt af det hele – og Thomas Newman
Som sagt tager en stor del af scoret form af atmosfærisk underscore – stedvist dramatisk og suspensepræget, som i “Tommy’s Right Hook / We’re Moving” (nr. 8), og stedvist i den mere horrorprægede afdeling.
Som et eksempel på sidstnævnte kan nævnes “In the Basement / Knife Blackout” (nr. 4), der bl.a. byder på nogle foruroligende effekter, der enten er skabt elektronisk eller ved hjælp af forskellige typer slagtøj.
Decideret action er der endda også en lille smule af, f.eks. i første del af “Evan’s Plan / Evan & Mom” (nr. 2) og den virkelig cool “Prison Escape” (nr. 17) med flygel, slagtøj og rytmisk fremdrift fra orkestret.
The Butterfly Effect har med andre ord lidt af det hele, også selvom det klart er de mere afdæmpede, men ofte dystre, atmosfæriske cues, der dominerer.
Stedvist må man dog knibe sig selv i armen for at være sikker på, at man ikke er kommet til at sætte et Thomas Newman-score på. Cues som “Mom and Evan / Evan’s Drawing” (nr. 3) og “Drive To See Lenny / Inside Lenny’s Room” (nr. 10) er med deres langsomme strygerflader og overliggende flygelharmonier som snydt ud af næsen på Newman, og det samme kan siges om “Sorority Strut” (nr. 15) – her er det bare kombinationen af marimba og flygel, der giver associationen.
Ikke dårligt, sjældent rigtig godt
Selvom den atmosfæriske underscore ingenlunde er ringe, er det alligevel de smukke og melodiske cues, der er scorets mest vellykkede. Det er også de cues, der har mest identitet, mens hovedparten af den resterende musik i sidste ende kommer til at fremstå nydelig, men også temmelig anonymt.
Derfor er The Butterfly Effect heller ikke et score, jeg vil anbefale ubetinget. Dårligt er det på ingen måde, men på nær de få rigtigt fine melodiske cues bliver det også sjældent rigtig godt.
Nummerliste:
1. The Butterfly Effect Main Theme (2:18)
2. Evan’s Plan / Evan & Mom (2:53)
3. Mom and Evan / Evan’s Drawing (2:06)
4. In the Basement/Knife Blackout (1:27)
5. Going To See Dad (0:26)
6. Jason’s Funeral (0:50)
7. Lenny’s Explosive Flash / Hypnosis (3:04)
8. Tommy’s Right Hook / We’re Moving (1:28)
9. Burnt Crockett (1:40)
10. Drive To See Lenny / Inside Lenny’s Room (2:15)
11. The Mailbox (1:16)
12. The Diner (1:08)
13. Kayleigh’s Funeral (1:39)
14. Evan’s Warning (2:55)
15. Sorority Strut (1:01)
16. Evan Kills Tommy (2:06)
17. Prison Escape (0:49)
18. Prison (1:07)
19. Stigmata Flashback (0:53)
20. Evan & Kayleigh / Kayleigh Loves Lenny (2:49)
21. Blowing Up Kayleigh (1:18)
22. Lockdown Lenny / Send You a Postcard (3:14)
23. Evan’s Escape (1:49)
24. Everyone’s Fixed Memories / The Butterfly Effect Reprise (3:29)
Total spilletid: 44:00
Komponeret af: Michael Suby
Orkestreret af: Michael Suby, Charles Fernandez
Dirigeret af: Charles Fernandez
Produceret af: Michael Suby, Ford A. Thaxton
Komponeret: 2004
Udgivet: 2004
Label: La-La Land Records