The Final Countdown

3 minutters læsetid
The Final Countdown

The Final CountdownDen lidt løjerlige tidsrejsefilm The Final Countdown (dansk titel: U.S.S. Nimitz: Forsvundet i Stillehavet) fik musik af den britiske musiker, dirigent og komponist John Scott (f. 1930), der igennem sin lange karriere har komponeret musik til en lang række film, tv-film, serier samt dokumentarer uden nogensinde for alvor at slå igennem i Hollywood.

The Final Countdown er formentlig ét af Scotts bedst kendte scores (han leverede dog også musikken til Hugh Hudsons Tarzan-film Greystoke fra 1984), og nok også hans mest populære. Faktisk omtales scoret ofte i meget rosende vendinger, selv af de der ikke bryder sig særlig meget om filmen.

Det er der sådan set intet at sige til, for The Final Countdown er faktisk et overordentlig solidt score, der er fokuseret omkring et fint hovedtema. Scoret udkom på LP i forbindelse med filmen i 1980, men i 2002 udgav Scott det komplette score på sit eget label, og det er dette album, anmeldelsen her er baseret på. Albummet har en spilletid på 53 minutter og indeholder 23 cues.

Godt filmtema

Som sagt er meget af scoret fokuseret omkring filmens hovedtema – en march, der i tone og struktur skylder Ron Goodwins 633 Squadron-tema (1964) en hel del uden dog på nogen måde at være et rip-off. Scotts hovedtema er, uagtet at komponisten er brite, sprængfyldt med ærkeamerikansk patriotisk patos, og tilmed temmelig ørehængende. Ganske enkelt et godt filmtema. Det høres første gang i ”The Final Countdown – Main Titles” (nr. 1).

Hovedtemaet er på mange måder scorets omdrejningspunkt, og Scott anvender det mange gange i løbet af scoret. På trods af sin relativt simple struktur, er temaet raffineret nok til, at Scott kan justere det i forhold til både stemning og instrumentering.

Allerede i anden halvdel af ”Main Titles” høres f.eks. en langt mere dramatisk og ildevarslende udgave af temaet, og i ”Pursued By The Storm” (nr. 5) høres temaet i en nærmest desperat version. Men den klart hyppigst anvendte form er den, vi også hører i ”Main Titles” – storladen og rendyrket heroisk.

Interessante synthesizer-effekter

Hovedtemaet er ikke det eneste tema, Scott komponerede til The Final Countdown. Filmens kærlighedshistorie gav Scott anledning til at skrive et attraktivt kærlighedstema, der allerede antydes i ”Mr. Tideman” (nr. 2), men som først høres i sin fuldt udviklede form i nr. 14, ”Laurel and Owen”. Det er et let sørgmodigt, men også meget indfølt og afdæmpet tema, der primært fremføres af orkestrets træblæsere.

Endelig er der et tilbagevendende motiv for tidsstormen, der sender U.S.S. Nimitz fra 1980 til 1941 (og retur) – et truende, rytmisk motiv, der giver lette mindelser om John Williams’ Jaws-tema (1975).

De mest interessante cues på The Final Countdown-scoret er faktisk de, der relaterer sig til tidsstormen – ”The Approaching Storm” (nr. 4), ”Pursued By The Storm” (nr. 5), ”Into the Time Warp” (nr. 6) og ”The Storm Reappears” (nr. 19). Dels præsenterer Scott her en del fin suspensemusik og generel dramatisk underscore, dels giver disse cues ham lejlighed til at bruge nogle interessante synthesizer-effekter (f.eks. i ”Pursued By The Storm” og især ”Into the Time Warp”).

Godt håndværk

Med undtagelse af de cues, der byder på synthesizede komponenter er The Final Countdown rent symfonisk, og uagtet at mange cues falder tilbage på hovedtemaet, er der også en del anden fin musik. Der er som sagt det flotte kærlighedstema, som dog kun høres nogle få gange, og så er der en del action- og suspenseorienterede cues og enkelte mere atmosfæreladede cues.

Af disse er især ”An Hour Ago” (nr. 9) og ”Climb Mount Nitaka” (nr. 15) gode eksempler på fin suspensemusik, mens ”General Quarters” (nr. 17) og ”Operation Pearl Harbor” (nr. 18) er fine actioncues – begge baseret på hovedtemaet.

Helt generelt kan The Final Countdown beskrives som godt håndværk. Scoret er komponeret uden nogen form for svinkeærinder, og hvis John Scott har på nogen måde har tænkt, at The Final Countdown var en fjollet film, er det ikke noget, man kan høre i musikken – den tager sig selv og filmen alvorligt, og det nyder filmen i meget høj grad godt af.

Fin tilføjelse til enhver samling

Det eneste virkelige problem med albummet ligger i selve indspilningen, der har givet orkestret en noget tynd, metallisk klang og får musikken til at lyde billigere, end den er.

Dette til trods er The Final Countdown et score, det er meget nemt at kunne lide. Det er på ingen måde banebrydende filmmusik, men mindre kan også sagtens gøre det, og The Final Countdown – der i parentes bemærket stadig er i handlen – vil være en fin tilføjelse til enhver filmmusiksamling.

4 stjerner

Nummerliste:
1. The Final Countdown Main Titles (3:54)
2. Mr. Tideman (2:24)
3. The USS Nimitz On Route (3:29)
4. The Approaching Storm (4:23)
5. Pursued by the Storm (2:46)
6. Into the Time Warp (3:58)
7. Rig the Barricades (2:17)
8. Last Known Position (2:13)
9. An Hour Ago (1:01)
10. December 7, 1941 (0:46)
11. The Japanese Navy (0:36)
12. Shake Up the Zeros (2:13)
13. Splash Two (1:07)
14. Laurel and Owen (2:23)
15. Climb Mount Nitaka (2:11)
16. On the Beach (0:40)
17. General Quarters (1:48)
18. Operation Pearl Harbor (1:00)
19. The Storm Reappears (3:28)
20. Back Through the Time Warp (3:41)
21. The Planes Return (1:27)
22. The Admirals Arrive (1:31)
23. Mr. and Mrs. Tideman (4:20)

Total spilletid: 53:36

Titel: The Final Countdown
Komponeret af: John Scott
Dirigeret af: John Scott
Komponeret: 1980
Udgivet: 2002
Label: JOS Records

Anmeldt i nr. 121 | 13/11/2015

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.