Lost – Season Four

4 minutters læsetid
Lost - Season Four

Lost - Season FourSkulle man kun købe én af de i alt syv albumudgivelser med Michael Giacchinos musik fra Lost, skulle det nok være musikken fra sæson fire. Ikke fordi albummet præsenterer alle de vigtigste temaer fra serien (flere fremragende temaer introduceres først i sæson fem og seks), men fordi Lost – Season Four nok er det bedst producerede og mest afrundede af de syv albums.

Derudover må det siges, at mange af de vigtigste temaer op til og med sæson fire faktisk optræder på albummet, ligesom det var i sæson fire, at seriens måske bedste tema overhovedet gjorde sin entré. Giacchinos udvalg af musik fra sæsonen er således en virkelig afbalanceret præsentation af både temaer og kick-ass suspense- og actionmusik.

Orkestreringen behøver jeg ikke sige så meget om, for den er akkurat som musikken fra de tidligere sæsoner: et mindre symfonisk ensemble, en del slagtøj og en smule synth. Kompositorisk fortsætter Giacchino også den hidtidige approach med anvendelsen af ledemotiver for personer, steder m.m. i kombination med effektiv underscore.

Repræsentativt udvalg af seriens temaer

Som sagt figurerer mange af seriens vigtige temaer og motiver også på sæson fire-albummet. Det gælder bl.a. hovedtemaet samt mange af karaktertemaerne, bl.a. Lockes tema (“Locke-about”, nr. 14), Sayids tema (“Nadia on Your Life”, nr. 16), Rose og Bernards tema (“Karma Jin-initative”, nr. 8), Sun og Jins tema (“Ji Yeon”, nr. 9), Desmonds tema (“The Constant”, nr. 6) og adskillige andre.

Den måske bedste albumpræsentation af Ben Linus’ tema overhovedet får vi i “Locke of the Island” (nr. 23), og generelt spiller Bens tema en væsentlig rolle på albummet. Andre karaktertemaer og -motiver høres i mindre bidder eller er på anden vis inkorporeret i musikken; det gælder f.eks. både Kates tema (“Bobbing for Freighters”, nr. 22), Michael og Walts tema (“Michael’s Right to Remain Wrong”, nr. 10) og Charlies tema (“Locke-ing Horns”, nr. 2).

Derudover inkorporerer Giacchino både seriens stilfærdige hovedtema (“Can’t Kill Keamy”, nr. 21) og det smukke “Life and Death”-tema (“Ji Yeon”) foruden adskillige af de situationsbaserede motiver, han tidligere har etableret – bl.a. forskellige action- og suspensemotiver foruden naturligvis det glimrende “Trek”-tema, der høres i en robust udgave i “Timecrunch” (nr. 20).

Som sådan er sæson fire-albummet bestemt ikke et dårligt valg, hvis man vil høre et repræsentativt udvalg af nogle af de vigtigste temaer op til dette tidspunkt i serien.

To nye temaer

Der bliver introduceret to nye temaer på sæson fire-albummet. Det ene er Fragtskibs-temaet, der anvendes i forbindelse med fragtskibet, der ved slutningen af sæson tre nåede frem til øen. Det introduceres første gang i “Time and Time Again” (nr. 5), hvor det også får sin reneste fremførsel, men dukker derudover op adskillige andre steder, bl.a. i “C4-titude” (nr. 17) og “Bobbing for Freighters” (nr. 22).

Fragtskibs-temaet er et enkelt, men klart artikuleret og letgenkendeligt fem-node-tema, som Giacchino ved hjælp af en underliggende rytmisk strygerostinato formår at give en tyngde, der leder tankerne hen på tungt maskineri – som f.eks. en skibsmotor. En meget enkel og elegant løsning, der fungerer ganske glimrende.

Det andet vigtige tema, Giacchino introducerer i fjerde sæson, er Oceanic 6-temaet eller Hjemkomst-temaet. Temaet er en slags videreudvikling af eller overbygning til “Life and Death”-temaet, der da også ligger i kontrapunkt til det nye og fantastisk smukke tema, Giacchino har komponeret her. Temaet høres i adskillige cues, men “There’s No Place Like Home” (nr. 15) er helt dedikeret til temaet og er uden tvivl albummets absolut bedste cue. I øvrigt kan det bemærkes, at det ligeledes helt fantastiske LAX-tema fra sæson seks bygger videre på Oceanic 6-temaet.

Top notch

Endelig må man ikke glemme action- og suspensemusikken, der på Lost – Season Four er af en ekstremt høj kvalitet. Og det siger faktisk ikke så lidt, når man tænker på kvaliteten af Giacchinos action- og suspensemusik til Lost generelt. Men her på sæson fire-albummet tager komponisten virkelig kegler!

Ud af de 78 minutter er der særligt fem cues eller i alt ca. 17 minutter, der præsenterer absolut top notch action og suspense. Det er “Bodies and Bungalows” (nr. 11), “Benundrum” (nr. 12), “Hostile Negotiations” (nr. 13), “Keamy Away from Him” (nr. 19) og “Bobbing for Freighters” (nr. 22). Særligt de to sidstnævnte er helt eminente og formår i den grad at få lytteren ud på kanten af sædet – her lægger Giacchino arm med de helt store, og han klarer sig i den grad godt i selskabet!

En fornøjelse fra start til slut

Alt i alt er sæson fire-albummet en fornøjelse at lytte til fra start til slut. Det repræsenterer et godt udvalg – både af seriens temaer og af sæsonens musik – ligesom albummet hverken er for langt eller for kort. Det gør Lost – Season Four til en ekstremt god lytteoplevelse, og af alle udgivelserne tror jeg, det må være denne, der vil appellere bredest, ligesom den indeholder tonsvis af guf for fans af serien. We have a winner!

5 stjerner

Nummerliste:
1. Giving up the Ghost (2:41)
2. Locke’ing Horns (1:51)
3. Lost Away – Or is It? (1:41)
4. Backgammon Gambit (1:17)
5. Time and Time Again (2:43)
6. The Constant (3:53)
7. Maternity Hell (2:31)
8. Karma Jin-itiative (1:24)
9. Ji Yeon (3:07)
10. Michael’s Right to Remain Wrong (1:55)
11. Bodies and Bungalows (1:25)
12. Benundrum (3:25)
13. Hostile Negotiations (2:20)
14. Locke-About (6:05)
15. There’s No Place Like Home (2:35)
16. Nadia on Your Life (1:42)
17. C4-titude (2:00)
18. Of Mice and Ben (2:19)
19. Keamy Away from Him (4:58)
20. Timecrunch (2:06)
21. Can’t Kill Keamy (1:48)
22. Bobbing for Freighters (5:20)
23. Locke of The Island (7:07)
24. Lying for The Island (4:53)
25. Landing Party (3:22)
26. Hoffs-Drawlar (3:58)

Total spilletid: 78:26

Titel: Lost – Season Four
Komponeret af: Michael Giacchino
Dirigeret af: Tim Simonec
Orkestrering: Michael Giacchino
Fremført af: The Hollywood Studio Symphony
Produceret af: Michael Giacchino
Komponeret: 2008
Udgivet: 2009
Label: Varèse Sarabande

Anmeldt i nr. 121 | 13/11/2015

Stikord: TV

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.