Mens man godt kan mærke, at The Two Towers har været den sværeste film at greje for Peter Jackson og hans medforfattere, er det ikke noget, man mærker til i Howard Shores musik. The Two Towers er, ganske som sin forgænger, et mesterværk at et filmscore, hvor komponisten udvider det musikalske univers for Middle-earth.
Nye og instrumenter og solister
Rent kompositorisk adskiller The Two Towers sig ikke fra det første score. Der er stadig tale om et symfonisk score med udstrakt anvendelse af stort kor, diverse vokalsolister og forskellige specialinstrumenter.
Flere af instrumenterne fra The Fellowship of the Ring (herefter bare Fellowship) vender tilbage, men i The Two Towers udvider Shore paletten og inddrager adskillige nye instrumenter. Bl.a. finder den ungarske cimbalom anvendelse i det nye tema for Gollum, mens den norske hardangerfele bliver signaturinstrumentet for Rohan, og både nogle specielle trætrommer og basmarimba tages i brug for at definere enterne.
Vokalsolisterne er for det meste nye. Edward Ross, der leverede drengesopranstemmen til Fellowship er erstattet af den lige så imponerende Ben del Maestro. Elizabeth Fraser vender dog tilbage, suppleret af de nye solister Isabel Bayrakdarian og Sheila Chandra, der begge leverer fremragende præstationer i forbindelse med noget af elvermusikken.
Gamle temaer
Rent tematisk fortsætter Shore i samme spor, og mange af temaerne fra Fellowship høres igen. Nogle temaer bruges kun sporadisk, f.eks. temaet for ringånderne, idet de ni Nazgûl spiller en meget mindre rolle i The Two Towers, men ellers er mange af temaerne gengangere i både nye og gamle varianter.
Af gengangere har vi bl.a. nogle af hobbit-temaerne, primært associeret med Frodo og Sam, mens “Fellowship”-temaet ikke er forsvundet blot fordi broderskabet opløstes ved slutningen af Fellowship. Som Doug Adams bemærker i sine imponerende liner notes, lever broderskabets ånd videre i de fraktioner, gruppen nu er splittet op i, og dermed har temaet stadig sin berettigelse. I The Two Towers høres det særligt i forbindelse med “de tre jægere” – Aragorn, Legolas og Gimli – der kæmper for at redde Merry og Pippin fra Sarumans orker.
Også Ring-temaerne spiller naturligvis en vigtig rolle, ligesom mange af de mindre temaer og motiver også dukker op påny – bl.a. motivet for Sarumans orker. Lothlórien-musikken fra Fellowship høres også igen i en fantastisk militaristisk udgave, da elverkrigerne melder deres ankomst ved Helm’s Deep.
Og nye temaer
Samtidig udvider Shore antallet af temaer, og de to vigtigste i The Two Towers er uden tvivl Rohan-temaet og Gollums tema. Rohan-temaet er simpelt og nobelt, og som nævnt forankret omkring den norske hardangerfele, der naturligvis bruges for at give de vikingeagtige Rohirrim et nordisk anstrøg også i musikken. Gollums tema, der er forankret omkring cimbalom, er til gengæld både skummelt og snigende, hvilket passer perfekt til karakteren. I øvrigt er også filmens end credits-sang fokuseret på Gollum – det er den islandske sangerinde Emiliana Torrini, der fint fremfører den dystre og tragiske “Gollum’s Song”.
Selv om Rohan-temaet og Gollums tema er de væsentligste af de nye temaer i The Two Towers-scoret, stopper det ikke her, og der er et par helt igennem vidunderlige nye temaer, der også er værd at være opmærksom på. Det ene er “Aragorn and Eowyn”-temaet, der markerer den umulige kærlighed, Eowyn har for Aragorn. Det andet er det afsindigt smukke og æteriske “Evenstar” – temaet for Aragorn og Arwen. Endelig må også nævnes “The White Rider”-temaet, der er knyttet til den “nye” Gandalf. Derimod er f.eks. Ente-musikken ikke direkte tematisk, men tager mere udgangspunkt i strukturer og teksturer.
De nye temaer, jeg har nævnt her, er kun de vigtigste, for faktisk er der en hel stribe andre – bl.a. et muntert og regulært sødt tema for Gollum, når han viser sig fra sin gode side – men det vil gå alt for vidt at forsøge at redegøre for dem alle her. Mængden af nye såvel som gamle temaer understreger, hvor seriøst Howard Shore har taget projektet med at puste musikalsk liv i Tolkiens univers.
The Two Towers til et ekstremt kompliceret score, hvor store og små temaer og motiver i adskillige forskellige udgaver og instrumenteringer væver sig ind i og ud af hinanden på en måde, der supplerer billederne på en nærmest underbevidst facon.
Det betyder ikke, at der ikke også er traditionel, utematisk underscore, for det er der – bl.a. en del af musikken til slaget ved Helm’s Deep, som virkelig rykker – men overordnet set er The Two Towers af en type, hvor det tematiske materiale er næsten allestedsnærværende.
To udgaver
Ligesom tilfældet var med musikken til Fellowship er også The Two Towers udgivet i to udgaver – standardalbummet med en spilletid på lige omkring 73 minutter og “Complete Recordings”-boksen, der har en spilletid på omkring tre timer. Det siger sig selv, at musikken præsenteres mest fyldestgørende i boksudgaven, men akkurat som med Fellowship gælder det her, at man kun behøver investere i boksen, hvis man enten er stor fan af Tolkien, Howard Shore eller Jacksons film. Er man bare “almindeligt” interesseret i filmmusik kan man sagtens nøjes med standardalbummet, der præsenterer det bedste af det bedste fra scoret.
Endnu engang gælder det, at uanset hvilken udgave man vælger, har man en enorm filmmusikalsk oplevelse til gode. Synd og skam, at akademiet i 2002 (midlertidigt) indførte nogle tåbelige restriktive regler, der gjorde, at Shore ikke kunne nomineres til en Oscar for The Two Towers, for havde han været nomineret havde han forhåbentlig forladt salen med endnu en statuette. Det havde han i hvert fald fortjent, og prædikatet mesterværk er endnu engang næsten et for lille ord at beskrive denne præstation med.
Nummerliste (standardudgivelse):
1. Foundations Of Stone (3:52)
2. The Taming Of Sméagol (2:49)
3. The Riders Of Rohan (4:06)
4. The Passage Of The Marshes (2:46)
5. The Uruk-hai (2:58)
6. The King Of The Golden Hall (3:49)
7. The Black Gate Is Closed (3:18)
8. Evenstar (featuring Isabel Bayrakdarian) (3:16)
9. The White Rider (2:28)
10. Treebeard (2:44)
11. The Leave Taking (3:41)
12. Helm’s Deep (3:53)
13. The Forbidden Pool (5:27)
14. Breath Of Life (featuring Sheila Chandra) (5:08)
15. The Hornburg (4:37)
16. Forth Eorlingas (featuring Ben del Maestro) (3:16)
17. Isengard Unleashed (featuring Elizabeth Fraser and Ben del Maestro) (5:01)
18. Samwise The Brave (3:46)
19. Gollum’s Song (performed by Emiliana Torrini) (5:53)
Total spilletid: 72:48
Nummerliste (“The Complete Recordings”):
CD #1:
1. Glamdring (3:50)
2. Elven Rope (2:19)
3. Lost in Emyn Muil (4:15)
4. My Precious (2:57)
5. Ugluk’s Warriors (1:41)
6. The Three Hunters (6:12)
7. The Banishment of Éomer (3:55)
8. Night Camp (2:50)
9. The Plains of Rohan (4:15)
10. Fangorn (5:13)
11. The Dead Marshes (5:08)
12. “Wraiths On Wings” (2:08)
13. Gandalf the White (6:48)
14. The Dreams of Trees (1:55)
15. The Heir of Númenor (6:51)
16. Ent-draught (2:54)
Total spilletid: 63:11
CD #2:
1. Edoras (4:34)
2. The Court of Meduseld (3:11)
3. Théoden King (Featuring “The Funeral of Théodred”, performed by Miranda Otto) (6:12)
4. The King’s Decision (2:08)
5. Exodus from Edoras (5:43)
6. The Forests of Ithilien (6:38)
7. One of the Dúnedain (Featuring “Evenstar”, performed by Isabel Bayrakdarian) (7:13)
8. The Wolves of Isengard (4:22)
9. Refuge at Helm’s Deep (4:00)
10. The Voice of Saruman (1:12)
11. Arwen’s Fate (Featuring “The Grace of the Valar”, performed by Sheila Chandra) (3:59)
12. The Story Foretold (3:39)
13. Sons of the Steward (6:03)
14. Rock and Pool (2:55)
15. Faramir’s Good Council (2:21)
Total spilletid: 64:10
CD #3:
1. Aragorn’s Return (2:12)
2. War is Upon Us (3:36)
3. “Where Is the Horse and the Rider?” (6:16)
4. The Host of the Eldar (2:51)
5. The Battle of the Hornburg (2:53)
6. The Breach of the Deeping Wall (3:03)
7. The Entmoot Decides (2:06)
8. Retreat (Featuring “Haldir’s Lament”, performed by Elizabeth Fraser) (4:41)
9. Master Peregrin’s Plan (2:32)
10. The Last March of the Ents (Featuring Ben del Maestro) (2:31)
11. The Nazgûl Attack (2:45)
12. Théoden Rides Forth (Featuring Ben del Maestro) (5:48)
13. The Tales That Really Matter (12:01)
14. “Long Ways to Go Yet” (Featuring “Gollum’s Song”, performed by Emiliana Torrini) (8:06)
Total spilletid: 61:21
Total samlet spilletid: 188:42 (3 timer, 8 minutter, 42 sekunder)
Komponeret af: Howard Shore
Fremført af: London Philharmonic Orchestra, The London Voices, The London Oratory School Schola
Vokalsolister: Emiliana Torrini, Isabel Bayrakdarian, Sheila Chandra, Elizabeth Fraser, Ben Del Maestro, Miranda Otto
Dirigeret af: Howard Shore
Orkestrering: Howard Shore
Produceret af: Howard Shore
Komponeret: 2002
Udgivet: 2002 (standardudgivelse), 2006 (“Complete Recordings”)
Label: Reprise Records 9362-48379-2 (standardudgivelse), Reprise Records 44376-2 (“Complete Recordings”)
Anmeldt i nr. 62 | 13/12/2010
Stikord: Fantasy, J.R.R. Tolkien, Middle-earth